Ferrari heeft moeite met KERS
Meerdere teams ondervonden de afgelopen maanden dat KERS bepaald geen gebruiksvriendelijk systeem is. Ferrari’s technisch directeur Gilles Simon komt nu ook over de brug: ,,We knokken ermee.”KERS (Kinetic Energy Recovery System) vangt energie op die vrijkomt bij het remmen, zodat die opnieuw gebruikt kan worden. Door enkele incidenten tijdens tests met het systeem eerder dit seizoen begonnen sommige teams te twijfelen aan de veiligheid ervan. Een unaniem besluit om de invoering niet in 2009 maar later te laten plaatsvinden, kwam er echter niet.
De ontwikkeling van KERS gaat dus onverminderd verder. Maar nu constateert ook Ferrari dat het lastiger is dan gedacht. ,,KERS is een complex onderwerp. We hebben te maken met vele nieuwe en ingewikkelde gebieden”, zegt Gilles Simon tegenover de officiële website van de Formule 1.
,,Het zal een hele uitdaging worden om het systeem volgend jaar te gebruiken. We leren elke dag, maar we knokken en ik denk dat alle teams knokken om te zorgen dat het nieuwe systeem direct vanaf de openingsrace in 2009 betrouwbaar is.”
Volgens Simon hangt veel daarbij af van het gebruik van de standaard-ECU – dit jaar ingevoerd. ,,Volgend jaar zal elektronica een heel grote rol spelen. De standaard-ECU moet volledig begrepen worden om alle nieuwe elementen succesvol te gebruiken.”
En dat begrip is er vooralsnog niet, voegt hij toe. ,,Nu hebben we nog niet het gevoel dat we alle mogelijkheden van dat systeem hebben ontdekt.”
JK