Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen rijden in Canada met een geüpdatete Ferrari-krachtbron. Het Italiaanse merk brengt een verbeterde versie van de turbo mee naar de race in Montréal.

De update kost Ferrari drie tokens, ‘tegoedbonnen’ die fabrikanten moeten inleveren als zij een motorverbetering willen doorvoeren. Voorafgaand aan de Grand Prix van Rusland gaven de Italianen ook al drie tokens uit.

De nieuwe turbo moet ervoor zorgen dat de Ferrari-coureurs meer profijt hebben van de MGU-H, het deel van het hybride systeem dat de restwarmte van de turbo omzet in extra vermogen. Dat is op het Circuit Gilles Villeneuve erg belangrijk, legt de leider van de motorafdeling van Ferrari Matteo Binotto uit.

Batterijen opladen
“De hybride systemen spelen in Canada een grote rol, want op het lange rechte stuk heb je zoveel mogelijk vermogen nodig. Daarom is het zaak om op de rest van het circuit de batterijen zo goed mogelijk op te laden, zodat je bij het uitkomen van de hairpin met vol vermogen het rechte stuk op kunt accelereren.”

Ferrari brengt ook een verbeterde achterwielophanging mee naar Canada. Het team hoopt zo de wegliggingsproblemen op te lossen die ervoor zorgden dat Vettels kwalificatie in Monaco niet bepaald liep als de Duitser had verwacht.