Ferrari, McLaren en Renault hebben afgelopen winter van de FIA groen licht gekregen om hun krachtbron op enkele plaatsen te veranderen. Dit vanwege de betrouwbaarheid, al wordt daar aan getwijfeld.Afgelopen winter is juist besloten de motorbevriezing verder uit te breiden. Ook alle elementen die zijn genoemd in Artikel 5.4 en 5.17 van het Technische Reglement vallen hier nu onder. In feite ligt de ontwikkeling stil.

Toch heeft de FIA de drie teams toestemming gegeven om de nodige veranderingen door te voeren, zogezegd om de betrouwbaarheid te verbeteren. Alleen wordt er nu getwijfeld of Ferrari niet ook de prestaties heeft weten te verbeteren.

McLaren verving slechts enkele onderdelen, Renault de zuigers, kleppen en lagers en Ferrari de zuigers, oliepomp en het systeem – onder meer de smeersels – voor de oliecirculatie. Mogelijk werken de neveneffecten voordelig.

Auto, Motor und Sport durft zelfs te spreken over een significante stap voorwaarts van om en nabij de 25 pk. Daardoor zouden coureurs met een Ferrari-motor niet alleen de beste starts kunnen maken, maar ook in algemeen opzicht over de beste krachtbron beschikken.

Nu heeft Ferrari deze winter sowieso hard gewerkt aan het verbeteren van de starts, maar de manier waarop Raikkonen en Massa in Barcelona de goed gestarte Alonso terugverwezen zou tot de eerste twijfels hebben geleid.

KVN