Het team is nog niet eens zeker van een plaats op de grid van volgend jaar. Toch is er een beetje zekerheid voor BMW Sauber. Als het team in 2010 mag starten, dan rijdt het met Ferrari-motoren.En dat is weer wat anders dan dat elk team klantenmotoren van Mercedes wil. Mario Theissen, de teambaas van het huidige BMW Sauber, legde echter niet uit waarom de wit-blauwe formatie voor de krachtbron van de Scuderia kiest. Wel heeft de Duitser vertrouwen in de toekomst van het team.

De renstal uit Hinwil is namelijk overgenomen door de investeringsmaatschappij Qadbak. Toch kwam die redding misschien iets te laat, want de FIA had de toegangskaart die eigenlijk voor Sauber was inmiddels al toekend aan Lotus. En dus is de toekomst van het team financieel gezien veilig, maar op het sportieve vlak nog allerminst.

“We zijn er heel zeker van dat we volgend jaar op de grid staan”, vertelde Theissen niettemin vandaag in Singapore. “De nieuwe investeerder lijkt een sterke partner te zijn. Hij wil dat het team sterk blijft en niet alleen maar meedoen. Dat is een fantastisch uitgangspunt voor het team. Daar durfden we niet op te rekenen.”

“Met de moraal binnen het team zit het wel goed. Iedereen binnen het team is positief gestemd”, aldus Theissen, die er vertrouwen in heeft dat er in de Formule 1 plaats is voor een veertiende renstal.

“Dat denk ik wel. Ik weet niet of de prestaties beter worden maar in lagere klasses, zoals de Formule BMW, is er plek voor 39 auto’s. Dan moet het in de F1 wel mogelijk zijn om 28 auto’s te huisvesten.”

Maar dat is nog een kwestie van afwachten voor de mannen van Sauber. Het team neemt het zekere voor het onzekere: er wordt al gewerkt aan de nieuwe auto. Nieuwe rijders zijn nog niet vastgelegd: momenteel zijn Robert Kubica en Nick Heideld vrij om te gaan en staan waar ze willen.

BvdB