Ferrari heeft met gemengde gevoelens gereageerd op de bekendmaking van Bridgestone welke banden het naar de zeven resterende races meeneemt. De Scuderia had graag gezien dat er vaker met een zachtere compound wordt gereden en zou dit Bridgestone zelfs hebben verzocht.Op de stratencircuits van Valencia en Singapore worden de twee zachtste compounds ingezet, in Fuji en Interlagos soft/medium en in Spa-Francorchamps, Monza en Shanghai kiest Bridgestone voor voor medium/hard.

Dit betekent alleen in Brazilië een verandering ten opzichte van vorig jaar: de banden zijn dit keer iets harder. Tot teleurstelling van Ferrari, dat graag had gezien dat Bridgestone (meer) veranderingen in haar voordeel had toegepast.

,,Op sommige circuits zijn de banden naar onze smaak iets te hard”, zegt technisch directeur Aldo Costa in gesprek met Auto Motor und Sport. Ook Renault is niet helemaal tevreden. Pat Symonds: ,,Zeker in Hockenheim waren de banden te hard. En misschien ook wel in België en Italië.”

Vooral het weekend in Hockenheim was bewijs voor het grote verschil dat de banden kunnen maken. Onder koelere omstandigheden, en op wat hardere banden, was Ferrari geen partij voor Lewis Hamilton. Zelfs met een niet optimale strategie behaalde Hamilton een weergaloze zege.

Te harde banden in combinatie met een wat koelere temperatuur is iets waar Ferrari van gruwelt. ,,Maar in Hockenheim waren wij niet de enige met problemen, hoor”, vervolgt Costa. ,,Vrijwel iedereen had moeite zijn banden op te warmen. Omdat het rubber net even te hard was.”

Zodra Bridgestone harde banden meeneemt naar de races, hoopt Ferrari op warm weer. Zoals eerder dit seizoen in Maleisië en Spanje. Dan valt het nadeel weg en komt de F2008 wel op snelheid. Daarom is het voor Ferrari te hopen dat de weergoden het team gunstig zijn gezind – anders dreigen herhalingen van de races in Engeland en Duitsland.

Om te voorkomen dat het WK daarop wordt beslist zou Ferrari Bridgestone hebben verzocht er toch vooral eens goed over na te denken om zachtere bandencompounds mee te nemen. Aldus bericht Auto Motor und Sport. De bandenfabrikant heeft zich er niet gevoelig voor getoond, met als gevolg dat de banden in Interlagos zelfs harder zijn dan vorig jaar. Toen klaagden alle teams behalve Ferrari over de zachte compounds.

De problemen van Ferrari steken vooral de kop op in de kwalificatie. Juist dan is het opwarmen van de banden van het grootste belang omdat de coureurs er snel een vliegende ronde mee moeten rijden. En juist dat opwarmen wil bij Kimi Raikkonen niet zo goed lukken, heeft ook teamgenoot Felipe Massa in de gaten.

,,Het lukt mij vier van de vijf keer om de banden wat de temperatuur betreft operationeel te krijgen. Bij Kimi is het eerder andersom: één op de vijf keer. Maar als het Kimi lukt, is hij ook meteen heel erg snel”, weet de Braziliaan.

KVN