Bij de ontwikkeling van de nieuwe auto kan Ferrari voorlopig niet de eigen windtunnel gebruiken. Sinds 2011 komt de informatie die de windtunnel geeft niet meer overeen met de werkelijke resultaten op het circuit.

Ferrari gebruikt daarom nu al een tijdje de windtunnel van Toyota, in de oude F1-fabriek in Keulen. De Italiaanse renstal sluit zijn windtunnel in ieder geval de komende winter en hij wordt pas weer geopend als de problemen verleden tijd zijn.

“Het echte probleem is dat de informatie soms wél klopt. Dat zorgt voor volledige verwarring”, zegt Ferrari-topman Luca di Montezemolo in Gazzetta dello Sport. “Stefano Domenicali heeft de knoop doorgehakt. We sluiten de windtunnel voor een poosje en testen onze bevindingen elders uit. Zo kunnen we onze eigen windtunnel doorlichten en kalibreren. Dat kost tijd.”

“Ik weet niet of we in december of januari er mee aan het werk gaan. Dat is aan Stefano. Ik vertrouw hem volledig”, aldus Di Montezemolo, die vindt dat de auto van dit jaar nog de prioriteit verdient. “We moeten ‘m sneller maken. Dat is enorm belangrijk. De bevindingen in de fabriek moeten op de baan tot hun recht komen”, besluit de Italiaan.