Ferrari-president Luca di Montezemolo ergert er zich nog immer aan dat er niet meer tussentijds getest mag worden. Volgens hem testen zowel commericeel als sportief interessant.

 

Het is sinds 2009 niet meer toegestaan om buiten de door de FIA bepaalde testdagen om te testen, hetgeen beteken dat er in 2011 vier wintertests voor aanvang van het seizoen waren en er in 2012 drie zullen zijn, gevolgd door één extra testsessie die volgt na de overzeese openingsfase van het jaar.

 

Ook Di Montezemolo ziet in dat het onbeperkte testen van vroeger er tegenwoordig niet meer in zit, maar de hudige restricties slaan wat hem betreft te ver door de andere kant op: “Het lijkt wel of er wat het testen betreft totaal geen middenweg bestaat in de Formule 1”, oordeelt hij. “Het blijft bizar dat er in deze sport, één van de meest professionele ter wereld, niet geoefend mag worden.”

 

Di Montezemolo heeft al eerder aangegeven het testverbod niets te vinden en het standpunt van de Italiaan is klaarblijkelijk niet veranderd. Ditmaal speelt hij echter de financiële kaart om aan te geven dat het testverbod onzin is: “Ik mag mijn team niet op het circuit laten testen, maar moet daardoor wel noodgedwongen enorme geldbedragen investeren in een simulator”, moppert hij.

 

Volgens de topman van Ferrari zou het testen bovendien eerder interessante commerciële mogelijkheden bieden dan dat het geld moet kosten: “We bevinden ons in crisistijd en moeten dus meer aandacht geven aan onze sponsoren. Als we zouden mogen testen, kunnen we onze geldschieters daarvoor uitnodigen en onze financiers ook buiten de races om vermaken.”

 

“De Formule 1 moet meer marketinggericht zijn en dit zou een goede manier zijn om dat te bewerkstelligen. We kunnen bijvoorbeeld in Italië op Mugello testen voor aanvang van een race in Monza en in Engeland kunnen we op Brands Hatch testen voordat we op Silverstone moeten racen”, geeft hij enkele voorbeelden.

 

“Het zou, zeker als we de televisie toelaten tijdens de tests, goed zijn voor de zichtbare aanwezigheid van de Formule 1, de sponsoren en ook de circuits waarop we testen”, besluit Di Montezemolo.