Ferrari heeft in Maranello haar nieuwe auto gepresenteerd, de SF70H. Deze bolide moet de Scuderia met Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen nieuwe successen gaan brengen.

De SF70H is deels onder leiding van de inmiddels vertrokken technisch directeur James Allison ontwikkeld, en deels onder het bewind van zijn opvolger Mattia Binotto.

Opvallend aan de SF70H zijn de hoge sidepods, maar ook hoe relatief klein de luchtinlaten daarvan zijn en hoe kort en gestroomlijnd ze in het bovenaanzicht duidelijk zijn, ook al zijn die van Mercedes van boven gezien nog wat radicaler. De neus van de nieuwe Ferrari lijkt ondertussen nog erg op die van zijn voorganger, maar achter is behalve de sidepods nog meer veranderd, met een prominente haaienvin.

De Ferrari had bij de presentatie een t-wing zoals rivaal Mercedes die donderdag testte. Bij Mercedes stond deze, door het ontbreken van een echte haaienvin, ‘los’ voor de achtervleugel, bij Ferrari zit hij aan de haaienvin vast.

Een ander opmerkelijk punt aan de Ferrari, is de opvallende rake. Dit betekent dat de achterkant van de bolide aanmerkelijk hoger staat dan de voorkant. Dit is iets waar vooral Red Bull Racing de laatste jaren door opviel en dient om de vloer en diffusor de luchtstroom onder de auto beter te laten geleiden.

De SF70H maakt later vandaag zijn eerste meters op Ferrari’s testcircuit Fiorano, onder het mom van een filmdag. Daarop mag maximaal honderd kilometer worden afgelegd.

Na een zegeloos 2016, waakt de Scuderia ervoor in 2017 te hoog van de toren te blazen. Ferrari-president hield het er eerder alleen bij dat het ‘een beter jaar moet worden dan 2016’. Vettel en Räikkönen vormen ondertussen voor het derde jaar op rij het rijdersduo van Ferrari, waarbij de Italiaan Antonio Giovinazzi de nieuwe test- en reserverijder van het roemruchte team is.