De updates die Ferrari in Spanje op haar SF15-T heeft geïntroduceerd, werken nog niet goed genoeg. Teambaas Maurizio Arrivabene is er echter wel van overtuigd dat de Scuderia er meer uit kan halen.

Nadat Ferrari in Maleisië wist te winnen en het verder toonaangevende Mercedes kon opjagen in China en Bahrein, was de achterstand op de Duits-Engelse formatie weer aanzienlijk tijdens de eerste Europese Grand Prix van het jaar, in Spanje.

In Barcelona kwam Ferrari-coureur Sebastian Vettel als derde over de streep, maar wel 45 tellen na de voor Mercedes triomferende Nico Rosberg. De updates die Ferrari had meegebracht om het gat naar Mercedes verder te dichten, werkten op het oog dus eerder averechts, maar volgens Arrivabene zorgen de upgrades wel degelijk voor vooruitgang, zo maakt hij duidelijk in gesprek met Formule 1-verslaggever Adam Cooper.

“We hebben in de race een rechtstreekse vergelijking gezien, want Sebastian reed met de updates, terwijl zijn teamgenoot Kimi Räikkönen dat niet deed. Sebastian was sneller, dus de updates werken absoluut, maar ze werken simpelweg nog niet goed genoeg”, erkent Arrivabene.

Net als Vettel denkt ook Ferrari’s teambaas dat Barcelona wellicht gewoon geen goed circuit voor de Scuderia was, maar hij wil dat niet als excuus aanwenden: “Want het is voor iedereen een lastige baan, niet alleen voor ons. We zijn bovendien ook niet blind: we hebben duidelijk gezien dat we vooral in de laatste sector veel tijd verloren – zo’n halve seconde – dus we moeten de updates duidelijk nog beter leren begrijpen.”

“We gaan alle data die we hebben dan ook uitgebreid bestuderen, waarbij we vandaag en morgen natuurlijk ook nog op de baan kunnen testen. Dat moet ons helpen om de nieuwe en oude specificatie verder te vergelijken en te achterhalen of onze grotere achterstand inderdaad aan het circuit toe te schrijven is, of dat er toch iets mis is met de nieuwe onderdelen.”

“Mocht dat toch zo zijn, dan neem ik daar verantwoordelijkheid voor. Ik ga dan niet boos worden op onze technische mensen, want ik ben de eindverantwoordelijke. Als we iets verkeerd hebben gedaan, moeten we dat erkennen en er hard aan werken”, zegt Arrivabene, die nog altijd gelooft dat Ferrari dit jaar drie races kan winnen, zoals het zich ten doel heeft gesteld. “Maar dat gaat niet vanzelf”, weet hij.

“We moeten zorgen dat we dicht genoeg achter Mercedes zitten om echt om overwinningen mee te doen. Op het moment lijkt dat niet het geval te zijn. We pakken wel steeds podiumplekken, maar daar geef ik eigenlijk niet zoveel om. Ik wil alleen maar dat we het gat naar Mercedes dichten.”