Later deze maand wordt de bolide onthuld waarmee Ferrari de schande van 2005 uit wil wissen. En zoals het hoort in de Formule 1, heeft ook de Scuderia haar vertrouwen in de nieuwe auto uitgesproken. ,,We weten wat er fout ging, maar ook hoe we deze fouten op moeten lossen”, waarschuwt Marc Gené.

De eerste testresultaten, weliswaar met het oude chassis, zijn alvast goed. In tegenstelling tot de vorige winter sluit het team de testdagen nu wel bovenaan de tijdentabel af. Belangrijk is tevens de betrouwbaarheid van de V8-motor. Woensdag werd Red Bull getroffen door een opgeblazen Ferrari-unit, maar de Italianen zelf hebben nog geen enkele V8-krachtbron opgeblazen.

,,Vorig jaar hebben we ons niet goed genoeg aangepast aan de nieuwe reglementen, zo’n fout maken we geen tweede keer”, vertelt Gené de internationale pers tijdens een Ferrari-uitje in de Dolomieten. ,,De verwachtingen voor 2006 zijn hoog, we lopen in feite zelfs een beetje voor op schema. Er is nog wel genoeg werk te doen hoor, we krijgen het nog druk zat.”

Critici menen dat Ferrari wordt geholpen door de herinvoering van bijtanken en de introductie van de V8-motoren. In 2004 waren de Bridgestones oppermachtig en Ferrari als gevolg daarvan ook, in 2005 was het andersom en kwamen beiden niet uit de verf. Paul Stoddart bestrijdt die visie, hij gaf te kennen dat de Bridgestones volgens hem zo slecht nog niet waren in 2005. Felipe Massa denkt desondanks dat de nieuwe bandenregels inderdaad in Ferrari’s voordeel kunnen werken.

,,Iedereen weet hoe het vorig jaar is gegaan. Ik merk verbetering en dat is nog niet alles: er zit nog meer in de pijplijn”, meent Massa, die na de eerste wintertests al sprak van ’interessante data’ over de Bridgestone-banden. ,,De nieuwe regels voor de banden helpen ons. In tegenstelling tot nieuwe regels in het verleden, is dit een nieuwe regel waar we niet ontevreden over zijn.”

KVN