Door de vele problemen met de F2007 was het voor Ferrari nog een hele klus om de titel te winnen. Daarom wil het team deze problemen verhelpen, zegt Luca Baldisserri. ,,We willen vrijwel meteen met twee auto’s testen.”Ferrari is van plan ruim de tijd te nemen om de betrouwbaarheid van de nieuwe bolide op orde te krijgen. Daarom moet de nieuwe auto in de eerste week van 2008 klaar zijn. ,,In de week van 14 januari staat in Jerez een test op het programma, daar willen we met twee auto’s rijden”, zegt Baldisserri in een vraaggesprek met de Italiaanse krant La Stampa.

,,De betrouwbaarheid was vorig jaar ons zwakke punt, dat mag nu niet weer zo zijn. En daar gaan we ons best voor doen”, vervolgt Ferrari’s Hoofd Circuitzaken. Maar dat is niet het enige dat de Scuderia wil verbeteren. ,,Andere veranderingen behelzen de versnellingsbak, die vier races moet meegaan, en de geometrie van de ophanging, vanwege het verdwijnen van traction control.”

Om de ambities kracht bij te zetten zijn de teamleden met vakantie gestuurd. Nu, in plaats van in december. Baldisserri: ,,Dan zijn ze op tijd weer terug voor de bouw van het eerste chassis.” Ondanks deze veranderingen, waar ook het inkorten van de wielbasis onder valt, verandert er door de bank genomen relatief weinig. ,,De nieuwe auto is een evolutie van de F2007, geen revolutie.”

Verder bevestigt Baldisserri dat Michael Schumacher bij de tests begin december in Jerez opnieuw achter het stuur kruipt. ,,Michaels feedback was zeer bruikbaar. We zijn na al die jaren nog steeds gewend aan zijn manier van communiceren en adresseren van problemen. Hij kan ons helpen tractie terug te vinden omdat hij weet dat het gaspedaal ingewikkelder is dan een button.”

Michael Schumacher. Opnieuw in de Ferrari. Wederom zonder traction control. En misschien zelfs wel op slicks.

KVN