‘Ferrari wordt beter, Renault niet slechter’
Er heeft een duidelijke kentering plaatsgevonden aan de kop van het Formule 1-veld. Niet langer voert het blauw-geel het veld aan, maar het rood van Ferrari. En dat is volgens Ross Brawn te danken aan de inhaalslag die de Scuderia heeft gemaakt.
Renault had in Hockenheim problemen met de Michelins en had bovendien als nadeel dat de massadempers niet gebruikt mochten worden, maar Brawn zegt tegen onze Engelse medewerker Adam Cooper dat het voor een buitenstaander onmogelijk is om daarover te oordelen.
,,Dat weet alleen Renault, ik kan daar niks zinnigs over zeggen. Wat ik wel weet, is dat wij de laatste paar races behoorlijk veel vooruitgang hebben geboekt met de 248 F1. Alleen is dat niet alle races tot uiting gekomen omdat we het met de banden niet altijd even goed voor elkaar hadden.”
Volgens de technisch-directeur boekt het team de laatste maanden ongekende vooruitgang. ,,Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, het gaat enorm hard. Zowel aërodynamisch als mechanisch ziet het er steeds beter uit. De puzzelstukjes vallen op hun plek, dit soort ontwikkelingswerk vormt de sleutel. En de auto wordt er alleen maar beter van.”
Ferrari heeft de laatste drie races gewonnen. Met dank aan een agressieve strategie, want er wordt telkens gekozen voor de zachtere band. Meteen op de vrijdag al. Het team vergelijkt niet beide specificaties, maar gaat direct aan het werk met de zachtere optie. ,,Als dat niet werkt weten we dat we alsnog moeten switchen naar de harde band. Zo boeken we veel tijdwinst en krijgen we de maximale hoeveelheid informatie. Ook hebben we meteen een voorsprong als we toch verder moeten met de harde band.”
Renault had in Hockenheim problemen met de Michelins en had bovendien als nadeel dat de massadempers niet gebruikt mochten worden, maar Brawn zegt tegen onze Engelse medewerker Adam Cooper dat het voor een buitenstaander onmogelijk is om daarover te oordelen.
,,Dat weet alleen Renault, ik kan daar niks zinnigs over zeggen. Wat ik wel weet, is dat wij de laatste paar races behoorlijk veel vooruitgang hebben geboekt met de 248 F1. Alleen is dat niet alle races tot uiting gekomen omdat we het met de banden niet altijd even goed voor elkaar hadden.”
Volgens de technisch-directeur boekt het team de laatste maanden ongekende vooruitgang. ,,Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, het gaat enorm hard. Zowel aërodynamisch als mechanisch ziet het er steeds beter uit. De puzzelstukjes vallen op hun plek, dit soort ontwikkelingswerk vormt de sleutel. En de auto wordt er alleen maar beter van.”
Ferrari heeft de laatste drie races gewonnen. Met dank aan een agressieve strategie, want er wordt telkens gekozen voor de zachtere band. Meteen op de vrijdag al. Het team vergelijkt niet beide specificaties, maar gaat direct aan het werk met de zachtere optie. ,,Als dat niet werkt weten we dat we alsnog moeten switchen naar de harde band. Zo boeken we veel tijdwinst en krijgen we de maximale hoeveelheid informatie. Ook hebben we meteen een voorsprong als we toch verder moeten met de harde band.”