Ferrari’s bodemplaat in opspraak
De concurrentie verdenkt Ferrari ervan met een illegale bodemplaat te rijden. Er zou een mechanisme aanwezig zijn dat ervoor zorgt dat deze beweegt.Hoewel Ron Dennis Ferrari niet specifiek bij naam noemt of zegt dat de bodemplaat illegaal is, zegt de McLaren-teambaas zeker te weten dat er auto's minder gaan presteren zodra deze interpretatie van het reglement wordt opgehelderd. Dit nieuws meldt FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.
Als de voorkant van de bodemplaat naar beneden zakt onder het rijden heeft dit een dusdanig effect op de aërodynamica, dat dit de snelheid op het rechte stuk ten goede komt. Dit betekent niet meteen dat de F2007 iedereen wegblaast op het rechte stuk, maar zorgt er wel voor dat er bijvoorbeeld met wat meer vleugel kan worden gereden. Dit komt de prestatie in de bochten ten goede en is tegelijkertijd positief voor de banden.
De regels staan een zekere mate van beweeglijkheid toe omdat de bodemplaat, zeker als er flink over de curbstones wordt gereden, altijd wel wat beweegt. Gebeurt dit niet, dan kan het chassis na een flinke klap beschadigen. Echter: als de vloer er echt toe in staat is om zich te verlagen, dan zou het een bewegend aërodynamisch onderdeel zijn en dus illegaal.
Alle bolides hebben een oplossing zodat de vloer op z'n plaats blijft zitten, maar de concurrentie heeft een ongewoon complexe maatregel gespot in de pit bij Ferrari toen het bodywork van de auto af was.
De FIA heeft bijzonder scherp op de verschillende vloeren gelet in Melbourne en die van Ferrari aan een extra inspectie onderworpen. Bronnen dichtbij de FIA suggereren dat het team op dit moment het voordeel van de twijfel geniet. De huidige FIA-test op dit onderdeel van de auto omvat alleen een check met een opwaartse kracht.
Zoals vorig jaar gebeurde in de flexvleugels-affaire komt het nog wel eens voor dat teams onder vier ogen door de FIA te kennen wordt gegeven dat er dingen veranderd moeten worden. In veel gevallen wordt dit proces versneld door informele protesten of bewijs van andere teams.
Dennis heeft duidelijk laten weten dat hij van mening is dat er verschillende illegale auto's rondrijden op het moment. ,,We zien wel hoe de zaken er voor staan over twee of drie races. Bij de eerste race zie je veel dingen voor het eerst waarna de vraag zich opwerpt wat legaal is en wat niet. Meestal krijgen de teams de eerste race het voordeel van de twijfel."
,,Ik denk dat er een verklaring komt over bepaalde onderdelen van de auto. Zo wordt het hiaat gesloten, dat gebeurt niet als niemand iets doet.”
,,Als je naar andere auto's kijkt, gebeurt het wel eens dat je het niet eens bent met hun interpretatie van de regels en daar ga je dan achteraan. 'Wacht even, wat mogen we wel of niet doen?' Dat gebeurt altijd tijdens zo'n eerste weekend, waarna het twee races duurt voordat je uitsluitsel hebt.”
Een Ferrari-woordvoerder ontkent de geruchten. ,,Dit is onderdeel van het spel zodra Ferrari wint. Het is niet de eerste keer dat er twijfels worden uitgesproken over de legaliteit van onze bolides. Als iemand een klacht heeft moet diegene naar de FIA gaan.”
AC