De FIA heeft een verklaring uitgevaardigd waarin het laat weten dat er een overeenkomst is bereikt over het motorreglement voor de periode 2017-2020. Zowel de vier huidige motorleveranciers als de commerciële rechtenhouder van de Formule 1 staan achter de deal. 

De overeenkomst is ook goedgekeurd door de World Motor Sport Council en zal derhalve officieel worden opgenomen in de technische en sportieve reglementen voor 2017 en 2018. De voornaamste vier punten zijn de kosten en vraagprijs, de verplichting om teams van motoren te voorzien, het nader tot elkaar brengen van de prestaties en het motorvolume.

Nieuwe motorregels

De kosten van de motoren zullen de komende jaren omlaag gaan. In 2017 wordt de vraagprijs al met een miljoen euro per seizoen verlaagd. Vanaf 2018 moet de prijs jaarlijks nog eens 3 miljoen euro per seizoen zakken. Dit moet onder meer bereikt worden door het aantal krachtbronnen dat coureurs per seizoen mogen gebruiken geleidelijk te verminderen.

Er komt een clausule die motorenleveranciers verplicht om een team van motoren te voorzien, wanneer deze buiten de boot dreigt te vallen. Het token-systeem wordt vanaf 2017 definitief geschrapt. Dit moet motorfabrikanten in staat stellen het gat ten opzichte van de concurrentie sneller te dichten. Ook komen er voorschriften voor bepaalde motoronderdelen betreffende het gewicht, afmetingen en materialen en voor de turbodruk. De fabrikanten zijn nog bezig met een onderzoeksprogramma naar het verbeteren van het motorgeluid, maar de eerste resultaten zijn volgens de FIA veelbelovend.