De huidige crisis in de Formule 1 bewijst volgens de FIA dat er serieuze kostenbesparende maatregelen nodig zijn en de internationale autosportfederatie blijft er daarom naar streven de kosten te reduceren.

De FIA was van zins met ingang van 2015 een budget cap in te voeren, maar dit plan werd geblokkeerd door de F1 Strategy Group, de groep die de toekomst van de Formule 1 in grote lijnen uitzet en bestaat uit vertegenwoordigers van de (grote) teams Mercedes, Red Bull, Ferrari, McLaren, Lotus en Williams en afgezanten van de commerciële uitbater FOM en de FIA zelf.

Nu er bij het raceweekend in Austin echter twee teams ontbreken – Marussia en Caterham – en het zeer onzeker is of we deze teams nog terugzien terwijl het daarnaast ook een publiek geheim is dat meer renstallen in financieel zwaar weer zitten, is het volgens de FIA hoog tijd om weer eens serieus naar maatregelen voor kostenreductie te kijken.

“De FIA heeft herhaaldelijk haar zorgen uitgesproken over de economische gang van zaken in de Formule 1 en geprobeerd de kosten terug te brengen om er zo voor te zorgen dat er geen teams verloren gaan en nieuwe teams zich op de grid kunnen melden, en de recente problemen laten zien dat de FIA deze positie terecht heeft ingenomen”, zo maakt de autosportbond fijntjes duidelijk in een persbericht.

In de persverklaring benadrukt de FIA verder dat het ‘nauw zal blijven samenwerken met de FOM en andere belanghebbenden in de Formule 1’ om ervoor te zorgen dat de Formule 1 ‘een aantrekkelijk kampioenschap blijft, maar ook een eerlijk speelveld biedt voor alle teams’.

Sauber
De verklaring van de FIA zal ongetwijfeld positief ontvangen worden door Sauber-teambaas Monisha Kaltenborn, die zich herhaaldelijk heeft uitgesproken voor interventie van de FIA en dat ook nu weer doet. “De Formule 1 is een door de FIA gereguleerd kampioenschap, dus het is aan de federatie om actie te nemen”, benadrukt zij in gesprek met Autosport.

“De andere betrokken partijen zien niet wat er allemaal mis is met de Formule 1, maar zoals het nu gaat, kan het niet veel langer doorgaan”, stelt Kaltenborn, die ‘al voorbij de frustratie is’. “Op het moment ben ik gewoon teleurgesteld dat het zover heeft kunnen komen. De vrees dat er teams afhaken bestaat al jaren, maar dat het daadwerkelijk zover heeft kunnen komen is zeer verontrustend.”

Foto: FIA-president Jean Todt met FOM-voorzitter Bernie Ecclestone