De FIA overweegt naar aanleiding van het ongeluk van Jules Bianchi in Suzuka binnenkort een snelheidslimiet – aan de hand van een delta-tijd – in te voeren voor als er met gele vlaggen wordt gezwaaid.

Een dergelijk voorstel wordt vandaag (zaterdag) besproken in Sotsji door vertegenwoordigers van de FIA en afgezanten van de teams. Volgens wedstrijdleider en veiligheidsgedeputeerde Charlie Whiting is één van de lessen die de Formule 1 van Bianhi’s ernstige ongeluk heeft geleerd namelijk dat het wellicht beter is om de beslissing om snelheid te minderen (en hoeveel) onder gele vlaggen uit de handen van de coureurs te nemen.

“Ik denk dat we beter en duidelijker naar de coureurs en teams moeten communiceren in welke mate we verwachten dat ze afremmen tijdens een gele vlag-situatie”, vertelt Whiting. “Ons doel is op één of andere manier een soort snelheidslimiet in te voeren”, verduidelijkt de Brit, die het niet over een pure snelheidslimiet zoals in de pits heeft (waar de coureurs op een pit-limiter rijden die op een maximumsnelheid is ingesteld), maar wel iets waarmee de gemiddelde snelheid in een sector gereguleerd kan worden.

“Het probleem met het instellen van een maximumsnelheid voor onder geel is dat elke gele vlag-situatie weer op zich staat en de maximumsnelheid dus verschillend moet zijn”, legt Whiting uit. “Wat me verder zorgen baart, met oog op zo’n soort oplossing, is dat je in de pits al ziet dat coureurs vol pushen bij het induiken ervan en pas op het laatst vol in de ankers gaan, vlak voor het punt dat de maximumsnelheid van kracht wordt.”

Whiting lijkt, vooralsnog, de voorkeur te geven aan het instellen van een zogenaamde delta-tijd voor een sector, zoals nu al het geval is onder een safety car. Dat zou dan betekenen dat – voor een sector waar de gele vlag uithangt – een minimumtijd wordt ingesteld, zodat coureurs door de gehele sector heen hun snelheid dienen te reguleren. “En zo’n delta-tijd is voor iedereen hetzelfde en de coureurs weten hoe er mee om te gaan”, pleit Whiting.