Ondanks het pessimisme eerder deze week, lijkt het toch mogelijk te zijn om de safetycar-regels nog voor de Grand Prix van Monaco te veranderen. De FIA blijkt na kritiek open te staan voor regelverandering.De meest waarschijnlijke optie is dat de FIA minimale sectortijden introduceert om zo te voorkomen dat de coureurs als bezetenen terugrijden naar de pitstraat. Dit nieuws meldt FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.

Sinds de regels zijn geïntroduceerd is zo'n beetje ieder team er wel slachtoffer van geweest en door stuk voor stuk hun ontevredenheid te uiten, lijkt het er nu toch op dat de FIA overstag gaat.

Wedstrijdleider Charlie Whiting heeft de huidige regels altijd verdedigd – teams moesten maar inspelen op een mogelijke safetycar-situatie, zoals McLaren vaak doet – maar de toenemende frustratie is volgens bronnen aanleiding voor de FIA om toch open te staan voor verandering.

Niet in de laatste plaats omdat het systeem ook voor de wedstrijdleiding zelf complex is. Achterblijvers moeten het veld inhalen, de wedstrijdleiding moet oordelen of verschillende coureurs wel of geen straf opgelegd moeten krijgen en ga zo maar door. Bovendien ging dat in Australië nog eens fout ook.

Dat leidt alleen maar af waardoor er minder aandacht is voor de gevaarlijke situatie op het circuit; nota bene de aanleiding voor het op de baan komen van de safetycar. Daarom denkt de FIA serieus na over andere mogelijkheden om coureurs ervan te weerhouden volgas naar de pits te rijden.

McLaren heeft de FIA voorgesteld om de coureurs door middel van de standaard-ECU een snelheidslimiet op te leggen, waarbij tevens een mededeling op het dashboard zou moeten verschijnen. Schijnbaar brengt dit zoveel software-problemen met zich mee dat dit systeem niet voor half augustus gereed is.

Daarom zou de FIA meer heil zien in het introduceren van vooraf vastgestelde minimale sectortijden. Gebeurt er bijvoorbeeld in de tweede sector een ongeluk terwijl de normale splittijd 35 seconden is, dan kan er een tijd van veertig seconden worden overeengekomen. In de twee andere sectoren mag wel voluit worden gereden.

Het principe om minimale sectortijden vast te stellen is helemaal hip. Het wordt al gebruikt als de coureurs vanuit hun pitbox naar de startopstelling rijden en sindskort ook in de kwalificatie na de problemen in Maleisië. Enige verschil is dat de FIA in deze gevallen maximale tijden heeft vastgesteld; omdat de coureurs juist moeten doorrijden om niet in de weg te zitten.

Er zijn ook suggesties dat het licht aan het einde van de pitstraat op groen zou moeten blijven staan, zodat coureurs meteen kunnen aansluiten achter de safetycar in plaats van dat er gewacht moet worden voor rood licht.

Zijn de teams, de Formule 1-Commissie en de World Motor Sport Council het hiermee eens, dan kan deze regel nog voor de Grand Prix van Monaco worden ingevoerd.

AC/KVN