FIA dicht gat in motorenreglement
De FIA reageert adequaat. Een uitval ensceneren zoals BAR deed in Melbourne, is niet langer toegestaan. Formule 1-teams moeten voortaan glashard de oorzaak van de uitvalbeurt aan kunnen tonen. Als inderdaad een motor stuk is gegaan, mag voor de daaropvolgende race een wissel worden toegepast, zonder consequenties.Wordt er gesjoemeld, dan volgen er sancties. ,,We zullen de teams in de toekomst verplichten om een verklaring over de omstandigheden van de uitval te geven in het geval van dubieuze uitvalbeurten’’, aldus de internationale autosportfederatie ineen verklaring.Toyota reageerde gisteren ontstemd over de handelwijze van het team van Nick Fry in Australië. Jenson Button en Takuma Sato werden opzettelijk in de slotronde naarbinnen gehaald, zodat in maleisië met nieuwe motoren kon worden gestart.Dat zou, aldus Toyota,niet overeen stemmen met de geest van de wet. De FIA heeft de Japanse autoproducent in het gelijk gesteld en daar in Maleisië direct op geanticipeerd.