FIA geeft McLarens e-mails vrij
Pedro de la Rosa, Fernando Alonso en Mike Coughlan hebben wel degelijk informatie uitgewisseld over Ferrari. In een zojuist vrijgegeven document legt de FIA uit wat haar tot het oordeel van gisteravond heeft gebracht.,,Hi Mike, weet jij wat de gewichtsverdeling van de rode auto is”, mailde De la Rosa op 21 maart aan Mike Coughlan. ,,Het zou voor ons handig zijn dat te weten zodat we het kunnen uitproberen in de simulator. Alvast bedankt, groeten, Pedro.” In een latere e-mail vraagt De la Rosa aan Coughlan of deze het remsysteem van Ferrari kan uitleggen. ,,Zoveel als je er van weet, graag. Groet Pedro.”
De la Rosa stuurde even later een mail aan Alonso over het gas dat Ferrari in zijn banden zou gebruiken. Enthousiast schrijft de testrijder aan Alonso dat hij al data van Ferrari heeft ingezien. ,,Dit moeten we echt proberen, het is heel simpel!”
Het is verder zonneklaar dat zowel De la Rosa en Alonso van de zaak afwisten, zo blijkt uit een e-mail die gedateerd is op 25 maart 2007. ,,Al deze informatie is zeer betrouwbaar. Het komt van Nigel Stepney, hun voormalige Chief Mechanic. Ik weet niet precies wat hij nu doet. Hij staat op erg goede voet met Mike Coughlan, onze chef-ontwerper, en hij heeft hem dit allemaal verteld.”
Alonso antwoordt dezelfde dag nog. Hij vindt het erg belangrijk het gas te testen en schrijft: ,,ze hebben duidelijk iets anders dan de rest, en niet alleen dit seizoen. Het zou wel eens bepalend kunnen zijn. Laten we hopen dat we het kunnen uittesten.”
Het document met strafmotivatie en bewijs, waarin het vooral draait om het onderlinge mailcontact bij McLaren, bestaat in totaal uit veertien pagina's. Bij de uiteindelijke conclusie wordt de naam van Max Mosley genoemd, wat suggereert dat hij persoonlijk ieder woord heeft overzien.
Ook zijn er nadere details over het contact tussen Stepney en Coughlan bekend geworden: tussen 11 maart en 3 juli zijn er in totaal 288 sms-berichten verstuurd en werd er 35 keer getelefoneerd.
McLaren beweert dat er geen bewijsmateriaal is dat aantoont dat het team intellectuele eigendommen van Ferrari heeft gebruikt. De WMSC zei daarop dat dit niet nodig was om te concluderen dat de regels waren overtreden en er een straf kon worden uitgedeeld.
Daar werd aan toegevoegd dat 'McLaren tot op zekere hoogte een sportief voordeel had, maar dat waarschijnlijk nooit in concrete bewoordingen kan worden omschreven hoe groot het voordeel was'.
MB/AC/KVN