De halo, de opstaande veiligheidsring die coureurs meer hoofdbescherming moet geven, wordt als het aan de FIA ligt volgens plan in 2017 geïntroduceerd.

Formula One Testing, Barcelona, Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain, Friday 4 March 2016 - Sebastian Vettel (GER) Ferrari SF16-H running the Halo cockpit cover.

Ferrari’s halo-concept is in grote lijnen gelijk aan hoe de definitieve versie moet worden.

Dat maakt de FIA’s veiligheidsgedeputeerde Charlie Whiting duidelijk tijdens de vrijdag in Australië, de openingsdag van Formule 1-seizoen 2016. “Ik denk dat we de halo al in 2017 kunnen introduceren. We hebben het systeem immers al uitvoerig getest en wij zien dit als de beste manier om de veiligheid te vergroten”, vertelt hij.

Whiting geeft toe dat er mogelijk nadelen aan de halo kleven, maar denkt dat de voordelen zwaarwegender zijn. Bang dat de halo het lastiger maakt coureurs uit gecrashte bolides te halen, is hij verder niet. “Dit is iets dat we nog verder onderzoeken met veiligheidsteams erbij, maar alle tests verlopen tot op heden best voorspoedig.”

Zolang een auto niet op de kop ligt en de coureur bij bewustzijn is, maakt de halo het volgens Whiting zelfs makkelijker voor de rijders om eruit te klimmen. Het zwaartepunt bij alle tests heeft tot op heden echter gelegen bij het bieden van bescherming tegen een rondvliegend wiel, vertelt Whiting: “Op dat vlak scoort de halo heel goed.”

Formula One Testing, Barcelona, Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain, Friday 4 March 2016 - Sebastian Vettel (GER) Ferrari SF16-H running the Halo cockpit cover.

Sebastian Vettel test de halo in Barcelona.

Geen alternatief
Voor 2017 alsnog overstappen op een alternatief concept – zoals dat van Red Bull, dat bezig is met de ontwikkeling van een scherm van hard kunstof dat om de cockpit gevouwen zit – is voor Whiting niet echt een optie. “Dat systeem is nog nooit getest en de ontwikkeling ervan is een stuk minder vergevorderd.”

“Het kan zijn dat het Red Bull-concept meer bescherming kan bieden, maar ik betwijfel zeer dat het al in 2017 geïntroduceerd kan worden. De halo kan – ondanks dat we uit veiligheidsoverwegingen nog veel andere verschillende scenario’s willen testen –  daarentegen wel al in 2017 komen.”

“Dat er in de toekomst mogelijk een systeem komt dat nog betere bescherming biedt, vind ik geen reden om de introductie van de halo in 2017 uit te stellen”, maakt Whiting dan ook duidelijk. Volgens de FIA-topman gaat het om één gestandardiseerd systeem voor alle teams, waarvan het ontwerp eind mei klaar moet zijn.