FIA introduceert per 2009 verstelbare voorvleugels
Volgend seizoen krijgt de Formule 1 te maken met een opvallende noviteit. De voorvleugels van de auto’s kunnen per 2009 vanuit de cockpit worden versteld, zodat inhalen makkelijker wordt.Dat valt op te maken uit de agenda van de FIA-vergadering van afgelopen woensdag, die door FORMULE 1 RaceReport is ingezien. De verstelbare vleugels zijn goedgekeurd door de Technical Working Group (TWG) en de teams, al moet nog wel worden vastgesteld hoe het allemaal precies gaat werken.
Volgens de stukken kan de voorvleugel volgend jaar door de coureur maximaal zes graden worden bijgesteld. Dat betekent in de praktijk dat de auto op het rechte stuk minder luchtweerstand en turbulentie heeft en voorgangers dus makkelijker kan inhalen. Bovendien past het prima in het duurzaamheidconcept dat de FIA wil uitwerken: neerwaartse druk is op het rechte stuk niet nodig en dan is de bijkomende luchtweerstand alleen maar nadelig.
Voor het systeem zal een zogenaamde ‘failsafe-bediening’ worden ontwikkeld. In het Nederlands: als de bediening onverhoopt niet werkt, zal de vleugel in zijn ‘veilige’ rechtopstaande positie terugkeren.
Verdere details zijn nog niet bekendgemaakt, al stelt de FIA wel dat de bediening elektronisch en vanuit de cockpit zal gaan gebeuren, en wel via de standaard-ECU, die er volgend jaar dus een belangrijke taak bij krijgt.
Helemaal nieuw is het idee overigens niet: in de begindagen van de aerodynamische revolutie experimenteerden veel teams met beweegbare vleugels. In sommige gevallen konden de vleugels door de coureurs met een hendel onder het rijden worden platgelegd, andere teams probeerden het systeem door de versnellingsbak te laten aansturen.
Nadat Jochen Rindt en Graham Hil in 1969 tijdens de Grand Prix van Spanje zware ongelukken hadden toen hun vleugels het begaven werden de ‘spoilers-op-poten’ en de beweegbare mechanismen verboden.
MB