FIA komt met budgetplafond
Vanaf 2010 kunnen teams vrijstelling krijgen voor een groot deel van de technische beperkingen uit het reglement. Dan moeten ze wel aantonen dat ze niet meer dan 30 miljoen pond per seizoen uitgeven. Dat is een van de opvallendste besluiten die de FIA vandaag bekendmaakte naar aanleiding van de vergadering van de World Motor Sport Council (WMSC).
Vanaf volgend jaar mogen teams kiezen uit twee opties. Wie een groot budget heeft, zoals de meeste fabrieksteams, mag onder het huidige technische reglement op oude voet doorgaan, met alle reglementaire beperkingen van dien maar met de vrijheid naar eigen goeddunken geld uit te geven aan innovatie.
Wie dat niet ziet zitten kan kiezen voor optie twee: een uitgavenplafond van 30 miljoen pond per jaar, dat strikt wordt gecontroleerd door de FIA. In ruil daarvoor krijgen die teams een veel grotere vrijheid . Zo hoeven zij niet aan homologatie-eisen te voldoen: teams kunnen dus onbeperkt onderdelen doorontwikkelen en zijn zij niet gebonden aan materiaalvoorschriften.
Ook krijgen teams die de tweede optie kiezen vrijheid op het gebied van het maximale toerental dat hun motor mag draaien, mogen zij onbeperkt testen en gebruikmaken van windtunnels. Mits het binnen het genoemde bedrag blijft.
,,Wij zullen de kosten voor de motor en de rest van de auto nauwlettend controleren”, aldus FIA-president Max Mosley. ,,Maar de teams kunnen wel kiezen voor vrijwel onbeperkte vrijheid binnen het reglement. Zo moet het mogelijk zijn om voor minder geld toch de teams met een onbeperkt budget bij te houden.”
MB