De FIA heeft weer wilde plannen voor volgend seizoen. Als het autosportorgaan haar zin krijgt, dan worden bandenwissels weer toe gestaan, krijgen we een knock-out kwalificatie, wordt het personeel tijdens pitstops beperkt en krijgen we een verbod op reserve- en derde wagens.
De Engelse website Autosport-Atlas onthulde deze radicale plannen na het lezen van een, op zaterdag verzonden, email gericht aan alle teams.

De Internationale Automobile Federatie (FIA) stelt het volgende voor:

* Een nieuw tijdschema. Op vrijdag zal er worden getraind tussen 10.00 en 11.00 uur en van 13.00 – 14.00 uur. De zaterdagtraining wordt er één van een uur: 10.00 – 11.00 uur. Kwalificatie vindt plaats van 13.00 tot 14.00 uur

* Een knock-out kwalificatie, die in drie delen is opgedeeld.

Van 13.00 tot 13.15 uur: Alle auto’s nemen deel aan de kwalificatie. Alleen de snelste vijftien gaan verder. De langzaamste vijf worden op de grid ingedeeld op basis van hun verreden tijden. De tijden van de snelste vijftien worden gewist en zijn dus niet relevant voor de startvolgorde.

Van 13.20 – 13.35 uur: De overgebleven vijftien coureurs krijgen opnieuw een kwartier om zich te bewijzen. Weer vallen de vijf langzaamste coureurs af. Zij nemen plaats elf tot en met vijftien op de grid in. De tijden van de snelste worden gewist en zijn dus niet relevant voor de startvolgorde.

Van 13.40 – 14.00 uur: De laatste tien auto’s krijgen twintig minuten om voor pole te strijden. De tijden die nu gezet worden, zijn bepalend voor de startvolgorde.

* Er mogen weer banden worden gewisseld tijdens de race. De FIA wil echter een limiet stellen aan het aantal mensen dat tijdens een pitstop aan de auto werkt. Veertien personen is het maximum. En als er banden worden gewisseld, dan mag er nog maar één man per band werken.

* Een verbod op reservewagens en derde auto’s die momenteel door de onderste zes teams worden ingezet.

* Een verbod op bandenwarmers.

* Een verandering in het tijdschema op racedag. Drie kwartier voor de start van de race, gaat de pitlane open. Maar nog maar voor vijf minuten. Zodat, wanneer alle auto’s op de grid staan, de drivers parade kan plaats vinden.

Een aantal voorstellen, zoals de kwalificatie-opzet en de terugkeer van de bandenwissel, kunnen op veel steun rekenen. Op de andere punten staat de FIA vrijwel alleen. Het zal interessant zijn om te zien, welk van deze radicale plannen daadwerkelijk doorgevoerd zullen worden.