FIA maakt nieuwe regels bekend
De autosportfederatie FIA heeft vandaag het nieuwe technisch en sportief reglement voor volgend seizoen bekendgemaakt. Veranderingen in de safetycarprocedures en de indeling van de eerste trainingsdag springen in het oog.
Zoals verwacht is de derde auto voor teams die het voorgaande seizoen buiten de topvier vielen, geschrapt. Vanaf 2007 mogen alle teams nog maar twee auto’s per trainingssessie gebruiken. Derde rijders zijn wel toegestaan, maar de kans dat we die gaan zien is nihil aangezien deze de auto van een van de twee racecoureurs zou moeten gebruiken. Daarnaast heeft de FIA bekendgemaakt dat de eerste twee vrije trainingen op de vrijdag (of zoals in Monaco, op donderdag) voortaan elk anderhalf uur duren. Nu is dat nog een uur. Ander nieuws: de neutralisaties krijgen een Amerikaans tintje. Als de safetycar in de baan komt worden coureurs met een ronde achterstand doorgelaten zodat ze bij de herstart de leiders niet in de weg zitten. Zij mogen snel doorrijden en weer achter aansluiten. Dit idee werd de laatste jaren veelvuldig geopperd en is nu dus door de FIA aangenomen. Een pitstop maken mag pas als alle auto’s achter de safetycar rijden. Dat er nog maar een bandenleverancier is wisten we al, maar nu is ook bekend hoeveel banden Bridgestone moet meenemen. Dit jaar mocht een coureur nog zeven sets banden gebruiken per weekend, volgend jaar zijn dat er veertien. Op vrijdag mag elke coureur desgewenst maximaal vier setjes banden gebruiken. Motoren moeten ook in 2007 twee races meegaan, maar dat geldt niet voor motoren die op vrijdag gebruikt worden. Dat wordt dus nachtwerk voor de monteurs, die op vrijdagavond in alle auto’s een nieuwe (of in de vorige race gebruikte) motor moeten zien te schroeven. De motoren die in de eerste en tweede vrije training worden gebruikt hoeven alleen maar aan de homologatieregels te voldoen en mogen in de drie trainingsuren worden opgebruikt zonder dat dit consequenties heeft voor de rest van het weekend.