FIA: Monza is wél veilig
De FIA heeft zojuist bekendgemaakt dat in Monza afgelopen weekend voor het eerst revolutionaire vangrails zijn gebruikt. Ook is nu duidelijk waarom de vertegenwoordiger van het circuit vrijdag niet kwam opdagen bij de GPDA-bijeenkomt: dat mocht niet van de FIA.
,,Tijdens de Grand Prix van Italië zijn voor het eerst nieuwe vangrails gebruikt die zijn ontwikkeld door de FIA”, stelt het persbericht. ,,Deze nieuwe hekken zijn opgesteld in de uitloopstroken van de tweede chicane en in de Parabolica. Zes jaar onderzoek heeft vangrails opgeleverd die in staat zijn een crash van 200 kilometer per uur te absorberen en tegelijkertijd de G-krachten op een acceptabel niveau te houden.” ,,De nieuwe vangrail bestaat uit drie afzonderlijke lagen. De eerste bestaat uit plastic blokken die gevuld zijn met polyethyleen schuim, een materiaal dat bekend staat om zijn hoge absorptievermogen. Deze blokken zijn gemaakt door TecPro International en zijn anderhalve meter lang, een meter hoog en zestig centimeter diep.” ,,Een ruimte van 1,20 meter scheidt deze blokken van een rij bandenstapels, bestaand uit vier tot zes rijen banden die gevuld zijn met een dertig centimeter dikke kunststof vulling. Het laatste deel van de veiligheidszone bestaat uit een speciaal ontworpen vangrail of muur. Het gehele systeem is maar vier meter breed. De FIA is erg tevreden met de installatie van het systeem in Monza en overweegt dit ook op andere circuits te gaan gebruiken.” Tenslotte wordt duidelijk waarom de vertegenwoordiger van Monza afgelopen vrijdag niet kwam opdagen bij de GPDA-bijeenkomt. ,,Eigenaren van de circuits zijn gevraagd niet met derden te spreken over veiligheid, ook niet met coureurs. Dit om te voorkomen dat zij zelf experts gaan aanstellen die niet op de hoogte zijn van de laatste technologieën op dit gebied.”