Na een safetycarfase zijn achterblijvers er soms de reden van dat er geen rechtstreeks gevecht om de leiding ontstaat. Deze ergernis behoort na de introductie van nieuwe regels per 2007 tot het verleden. De internationale autosportbond FIA is gezwicht voor de druk van coureurs die steeds nadrukkelijker hun ergernis lieten blijken over de achterblijvers. Vooral in Canada bleek dit voor veel ergernis te zorgen toen Kimi Raikkonen Fernando Alonso bij de herstart niet aan kon vallen omdat Nick Heidfeld en Jarno Trulli toen nog tussen de twee in reden.

De coureurs zien meer zitten in de strategie die Champcar en IRL hanteren, waarbij het de achterblijvers is toegestaan om de leidende auto te passeren en weer achteraan het veld aan te sluiten. Zodoende is iedereen er van verzekerd dat er na de herstart meteen om posities gevochten kan worden.

Na een discussie tussen de FIA en de teams heeft de World Motor Sport Council (WMSC) de nieuwe regels goedgekeurd. Per ingang van 2007 worden deze van kracht. ,,Als de safetycar het circuit op komt mogen de auto’s niet meteen naar de pit, dit is pas toegestaan als het hele veld is opgevangen door de safetycar”, staat er in een statement van de FIA.

,,Dit voorkomt dat coureurs ondanks gevaarlijke situaties toch met hoge snelheid naar de pit rijden. Voordat de safetycar het veld weer vrijgeeft moeten alle achterblijvers tussen coureurs die in dezelfde ronde als de leider zitten worden verwijderd. Zij mogen de safetycar passeren en achteraan aansluiten.”

KVN