FIA past tests voor bewegende vloer aan
De FIA wil zo zeker weten dat teams geen gebruikmaken van een bewegende bodemplaat dat de tests worden aangepast. Dit is het antwoord van de autosportbond nadat McLaren om opheldering had gevraagd.McLaren-teambaas Ron Dennis suggereerde na afloop van de Grand Prix van Australië dat enkele rivalen de regels op een andere manier hadden geïnterpreteerd. Hoewel Dennis niet specifiek Ferrari bij naam noemde of zijn vermoeden uitsprak dat de bodemplaat zou bewegen, was het wel duidelijk dat de teamchef hier op doelde. Hij deed dit in gesprek met FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.
De bodemplaat van de F2007 was middels een soort veersysteem gemonteerd aan de voorvleugel. Precies op zo'n manier dat deze vinding door de tests van de FIA kwam, maar onder invloed van zwaardere krachten op het circuit toch voordelig zou werken. Ook BMW Saubers F1.07 zou zijn uitgerust met een dergelijk systeem. Door de veren kan de vloer zodanig bewegen dat dit zowel de aërodynamica als de snelheid op het rechte stuk ten goede komt.
McLaren kwam er in Melbourne achter dat in ieder geval Ferrari dit deed. Daarop besloot engineering director Paddy Lowe volgens Autosport een brief naar de FIA te schrijven. Daarin legde Lowe voor dat McLaren de MP4-22 met een zelfde systeem wilde uitrusten en hij vroeg of dat mocht.
Een week later antwoordde de FIA niet alleen McLaren, maar werd dezelfde brief ook naar de overige teams gestuurd. ,,Wij testen de flexibiliteit van een onderdeel op de auto en niet de flexibiliteit van een mechanisme dat alsnog beweegt zodra de hierop uitgeoefende kracht wordt vergroot”, stelt Charlie Whiting, technisch afgevaardigde van de FIA.
,,Het moge duidelijk zijn dat dit veersysteem hier voor is bedoeld en dat zou niet moeten mogen. Daarom gaan we vanaf nu onze tests uitvoeren terwijl deze mechanismen zijn verwijderd.”
In principe komt het er op neer dat Ferrari's systeem nu verboden is. Aangezien de test nu wordt uitgevoerd zonder wat voor gemonteerde mechanisme dan ook heeft deze verklaring van Whiting gevolgen voor alle teams. Alleen zijn de gevolgen voor de één wat groter dan voor de ander. Hoe dit concreet in elkaar zit, zal bij de keuring in Maleisië moeten blijken.
KVN