Max Mosley heeft de Formule 1-teams kenbaar gemaakt hoe de FIA de toekomst van kinetische energieterugwinsystemen voor zich ziet. Eerste stap: volgend jaar moet ook de Formule 1 een Powerboost-knop hebben.In zijn brief aan de teams schrijft Mosley volgens Autosport.com , dat de FIA een gefaseerde invoering van energieterugwinsystemen (KERS) voorstaat tussen 2009 en 2013. Daarbij moeten de coureurs telkens toegang krijgen tot meer teruggewonnen energie naarmate de technologie verder wordt ontwikkeld.

Als het aan de FIA ligt, mogen de teams in het seizoen 2009 KERS gebruiken om 60 kW aan energie terug te winnen en op te slaan vanaf een van de assen van de auto. Daarmee krijgt de coureur de beschikking over 400 kJ per ronde aan energie, die hij kan inzetten door middel van een boost-knop.

Dat is nog maar het begin; in zijn brief suggereert Mosley dat de teams zouden kunnen kiezen voor een nieuw raamwerk van regels, waarin de energieterugwinlimiet in de periode tot 2011 wordt verdubbeld, terwijl dan voor de energiewinning gebruik mag worden gemaakt van beide assen.

Vanaf 2013 moet de limiet zijn opgetrokken naar 200 kW aan teruggewonnen energie, wat neerkomt op 1,6 MJ per ronde aan 'boostbare' kracht. Daarmee kunnen de teams dus compenseren voor het lagere vermogen van de nieuwe, goedkopere en kleinere generatie Formule 1-motoren, die de FIA vanaf 2013 verplicht wil stellen.

Mosley schrijft ook dat hij de teams wil aanmoedigen om systemen te ontwikkelen die energie putten uit andere warmtebronnen in de auto's. Hij laat doorschemeren dat zulke systemen de teruggewonnen energie rechtstreeks naar het aandrijfsysteem zouden mogen voeren in plaats van vrij te komen via een eenmalige powerboost per rondje.

In zijn brief geeft Mosley als voorbeeld dat de FIA overweegt de teams toe te staan om vanaf 2011 maximaal 20 kW terug te winnen uit het koelsysteem. ,,Zulke systemen voor energieterugwinning uit warmte zijn relevant voor straatauto's.''

,,Ons idee is om deze technologie in de Formule 1 toe te staan, maar haar niet verplicht te stellen'', aldus de FIA-voorzitter. ,,In 2013 zouden de nieuwe motoren het vervolgens mogelijk maken om gebruik te maken van uitlaatgasenergieterugwinning.''

De FIA-brief is niet bedoeld als beleidsplan, benadrukt Mosley. Hij is met name bedoeld als discussiestuk, als startpunt voor de discussie over de toekomst van KERS.

DP