FIA reageert geprikkeld op Michelin
Tussen de FIA en Michelin lijkt het nooit meer goed te komen. Opnieuw heeft de bandenfabrikant zich de woede van de FIA op de hals gehaald, dit keer door ’perplex’ te reageren na het bekend maken van de nieuwe bandenregels. De Franse firma reageerde onthutst en spreekt van onsamenhangend beleid bij de FIA, vooral op kostenbesparend gebied. Verder vindt Michelin de nieuwe regels (het herinvoeren van pitsops met name) een stap terug en zou deze beslissing getuigen ’van gebrek aan technische kennis van het product en wat een band echt is’.
Volgens Michelin is de gedachte die achter de veranderingen schuilgaat het tegenwerken van hun prestaties. ,,Het neemt al het voordeel weg dat Michelin met de 2005-band had en waarmee we onze partners in achttien races in staat stelden om te winnen. Wij zetten dan ook onze vraagtekens bij de motivatie van de FIA om deze reglementen in te voeren. Wederom toont dit het niet-coherente en niet-neutrale beleid dat er in de F1 gevoerd wordt.”
Niet voor de eerste keer dit seizoen – de openlijke brievenwisseling begon tijdens de Grand Prix van Amerika – heeft de FIA Michelin van duidelijke repliek gediend. De FIA zegt het raar te vinden dat zij nu kritiek van de Franse bandenfabrikant te verduren krijgt, terwijl minimaal één Michelin-team voor het terugkeren van de bandenwissels gestemd moet hebben bij de stemming van de Formule 1-commissie.
,,De FIA heeft notie genomen van het door Michelin uitgevaardigde statement betreffende de 2006-regels. Wij vinden de boodschap van de firma raar, de beslissing om de bandenwissels terug te laten keren werd gesteund door de overgrote meerderheid van de F1-commissie waarna ook de World Motor Sport Council er een unaniem oordeel over velde", begint het antwoord van de FIA.
,,De F1-commissie bestaat uit aandeelhouders van de F1 inclusief afgevaardigden van de teams (10 stemmen), promotors (8 stemmen), motorfabrikanten (1 stem), bandenleveranciers (1 stem), sponsors (2 stemmen) en slechts één enkele afgevaardigde van de FIA en degene die de commerciële rechten bezit. Michelin is duidelijk in de war, want het erg is moeilijk te begrijpen waar Michelin zo boos over is. Michelin heeft duidelijk begrepen dat de reglementen weer net zo zijn als in 2004 en we moeten de firma eraan herinneren dat er toen geen problemen waren in Indianapolis."
KVN
Volgens Michelin is de gedachte die achter de veranderingen schuilgaat het tegenwerken van hun prestaties. ,,Het neemt al het voordeel weg dat Michelin met de 2005-band had en waarmee we onze partners in achttien races in staat stelden om te winnen. Wij zetten dan ook onze vraagtekens bij de motivatie van de FIA om deze reglementen in te voeren. Wederom toont dit het niet-coherente en niet-neutrale beleid dat er in de F1 gevoerd wordt.”
Niet voor de eerste keer dit seizoen – de openlijke brievenwisseling begon tijdens de Grand Prix van Amerika – heeft de FIA Michelin van duidelijke repliek gediend. De FIA zegt het raar te vinden dat zij nu kritiek van de Franse bandenfabrikant te verduren krijgt, terwijl minimaal één Michelin-team voor het terugkeren van de bandenwissels gestemd moet hebben bij de stemming van de Formule 1-commissie.
,,De FIA heeft notie genomen van het door Michelin uitgevaardigde statement betreffende de 2006-regels. Wij vinden de boodschap van de firma raar, de beslissing om de bandenwissels terug te laten keren werd gesteund door de overgrote meerderheid van de F1-commissie waarna ook de World Motor Sport Council er een unaniem oordeel over velde", begint het antwoord van de FIA.
,,De F1-commissie bestaat uit aandeelhouders van de F1 inclusief afgevaardigden van de teams (10 stemmen), promotors (8 stemmen), motorfabrikanten (1 stem), bandenleveranciers (1 stem), sponsors (2 stemmen) en slechts één enkele afgevaardigde van de FIA en degene die de commerciële rechten bezit. Michelin is duidelijk in de war, want het erg is moeilijk te begrijpen waar Michelin zo boos over is. Michelin heeft duidelijk begrepen dat de reglementen weer net zo zijn als in 2004 en we moeten de firma eraan herinneren dat er toen geen problemen waren in Indianapolis."
KVN