De FIA ziet Red Bulls canopy toch als mogelijk alternatief voor de halo. Net als de halo zou het Red Bull-concept al in 2017 geïntroduceerd kunnen worden, denkt de FIA.

rbrconcept2

Het Red Bull-concept vanaf de zijkant gezien. Beeld: Red Bull Racing.

Dat maakt Charlie Whiting, de veiligheidsgedeputeerde van de internationale autosportbond, duidelijk ten overstaan van Motorsport.com. Waar Whiting het ‘veiligheidsscherm’ van Red Bull eerst nog enkel een toekomstig alternatief vond omdat dit ‘nog in de kinderschoenen’ zou staan, daar denkt hij nu dat het een volwaardig alternatief voor de halo is om coureurs betere hoofdbescherming te bieden.

“Red Bull heeft geweldig werk met haar veiligheidsconcept gedaan, waardoor het deze week al getest kan worden. We hadden niet verwacht dat Red Bull er zo snel mee zou zijn, maar we moeten hun concept nu wel serieus nemen”, erkent Whiting.

“Als het net zo goed door de tests komt als de halo, zie ik geen reden om het niet als alternatief voor te leggen aan de F1 Strategy Group en Formule 1 Commissie”, zegt Whiting, sprekend over de canopy die Red Bull tijdens het volgende Grand Prix-weekend, in het Russische Sotsji, al in de praktijk wil testen tijdens een vrije training.

Formula One Testing, Barcelona, Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain, Thursday 3 March 2016 - Kimi Raikkonen (FIN) Ferrari SF16-H running the Halo cockpit cover.

Ferrari heeft de halo al getest. Foto: Racepictures.

Een voorwaarde daarvoor is wel dat de batmobile-achtige veiligheidsstructuur eerst door de FIA-tests komt. De halo, een door de FIA uitgedacht concept waarvan Ferrari een proefexemplaar heeft uitgeprobeerd tijdens de wintertests, is eerder met succes door deze tests gekomen.

Een voordeel van het Red Bull-systeem is echter dat dit het zicht minder belemmert dan de halo. Volgens Motorsport.com is er geen haast met het doorhakken van de knoop aangaande welk concept de voorkeur geniet, zolang beide veiligheidsstructuren op dezelfde punten aan de cockpit worden bevestigd.

Volgens Motorsport.com is Red Bulls canopy van eenzelfde materiaal gemaakt als de ramen van LMP1-bolides uit het World Endurance Championship. Het concept zal komende vrijdag de vereiste tests ondergaan, zo geeft Whiting tot slot aan.