FIA sluit discussie over motorenregels
De FIA heeft een eind gemaakt aan de discussie over het motorenreglement voor 2008 en daarna. Vandaag vaardigde de autosportfederatie een bericht uit waarin staat dat de huidige motoren in de toekomst gebruikt zullen worden. Overleg is niet meer mogelijk.
De afgelopen maanden slaagden de autofabrikanten er niet in tot een compromis te komen over de motoren die onder de nieuwe Concorde-overeenkomst gebruikt gaan worden. Daarop heeft FIA-president Max Mosley vandaag besloten een eind te maken aan de discussie en het huidige reglement te bevriezen. Dit was aanvankelijk ook het plan, maar de FIA wilde de fabrikanten de ruimte geven om kleine aanpassingen in de homologie vast te leggen. Nu dit niet is gelukt drukt de FIA de regels door. ,,We zijn de oorspronkelijke deadline (om veranderingen door te voeren in de huidige regels, red-) al ruimschoots gepasseerd”, stelt Mosley in zijn open brief. ,,De motorenbouwers willen weten waar ze aan toe zijn en daarom heeft het geen zin langer te blijven praten. De motoren zoals die op 1 juni 2006 zijn ingeleverd bij de FIA zullen ook in 2008 gebruikt worden.” Een van de obstakels in een snelle besluitvorming was de kwestie wie de privéteams in 2008 van motoren gaat voorzien. Voorstellen voor een ‘motorenfonds’ waaruit betaalbare motoren voor privéteams betaald moeten worden, liepen op niets uit zolang niet bekend was wie deze klantenmotoren zou gaan leveren. Mosley: ,,Een aantal van de GPMA-leden zag het niet zitten om geld te storten in een fonds van waaruit motoren van hun concurrenten betaald zouden kunnen worden. Wellicht begrijpelijk, maar vanuit de Europese wetgeving is het niet mogelijk om hiervoor een merk aan te wijzen dat het alleen recht krijgt op het leveren van klantenmotoren aan privéteams.” Mosley hoopt dat de fabrikanten niet teveel geld steken in de ontwikkeling van de motoren voor 2007, het laatste seizoen onder het huidige Concorde-akkoord. In plaats daarvan is het de bedoeling dat de motorenbouwers hun energie steken in een door de FIA gelanceerd plan voor energieopslag. De teams hebben nog niet gereageerd op de brief van de FIA.