De FIA gaat strenger toezien op bandenslijtage. Voortaan worden coureurs bij twijfelgevallen sneller gediskwalificeerd wegens rijden met versleten rubber. Of ze worden via de zwarte vlag met de oranje stip gedwongen de pit binnen te komen om hun beschadigde band te vervangen.


De internationale autosportfederatie FIA haalt in het Britse magazine Autosport ongemeen hard uit naar teams die beweren dat de nieuwe bandenreglementen levensgevaarlijke situaties opleveren. Na de crash van Kimi Raikkonen in de laatste rondenvan de afgelopen zondag verreden Grand Prix van Europa, riepen diverse teambazen dat bandenwissels als vanouds weer toegestaan zouden moeten worden.

,,Het heel houden van banden en remmen is een basisvaardigheid voor alle autocoureurs’’, meent een FIA-zegsman in Autosport. ,,In de meeste Grand Prix’ die sinds de invoering van het wereldkampioenschap zijn gehouden, moesten auto’s een hele race op dezelfde banden rijden. Bovendien stelt het reglement de teams in staat om een beschadigde band te vervangen.’’

De FIA wil aan de hand van verschillende opties herhaling van afgelopen zondag voorkomen. De wedstrijdleiding kan vaker een coureur de zwarte vlag voor houden, hetgeen een onmiddellijke diskwalificatie inhoudt. Een meer voor de hand liggende sanctie is het tonen van de zwarte vlag met de oranje stip, ten teken dat er iets aan de auto mankeert. De coureur in kwestie moet zich dan zo snel mogelijk melden bij zijn pitbox. Dat overkwam Michael Schumacher nog ten tijde van de seizoensouverture van 2003 in Melbourne, waarbij een onderdeel van zijn Ferrari half los aan zijn wagen bungelde.

McLaren zegt overigens nog steeds geheel achter de beslissing te staan Raikkonen te laten doorrijden. Zie daarvoor ook ‘Vragenvuur’ met teambaas Ron Dennis op deze website. Maar FIA-voorzitter Max Mosley ziet dat anders: ,,Teams moeten de veiligheid voorop stellen!’’