FIA verbiedt ’Twin Towers’
BMW Sauber rijdt niet langer met de radicale ‘Twin Towers’ op de neuzen van de F1.06. Het blijft bij een eenmalig optreden tijdens de onlangs verreden Grand Prix van Frankrijk. Het gebruik van de opmerkelijke aërodynamische hulpmiddelen is door de internationale autosportfederatie FIA per onmiddellijk verboden.
Dat heeft de FIA zondag in een aan alle teams gerichte brief laten weten, zo meldt de Engelse televisiezender ITV op haar website. Opmerkelijk, want tijdens het Grand Prix-weekend in Magny-Cours werden de ‘Twin Towers’ nog zonder morren goed gekeurd. De reden van het verbod? Veiligheid. De ‘Twin Towers’ belemmeren het zicht van de coureurs, meent de FIA. En dat baart de autosportbond zorgen.
Een terugkeer van de neusvleugels valt overigens niet geheel uit te sluiten. Onder meer Ferrari en Williams gaven onlangs toe interesse te hebben in het concept. En, aldus de FIA, het verbod wordt opgeheven als er ‘duidelijk aangetoond kan worden door een team dat het gebruik ervan geen nadelige invloed heeft op het zicht’.
BMW Sauber legt zich blijkens een persverklaring vooralsnog neer bij het verbod van de internationale autosportfederatie: ,,We hebben de verticale vleugels op de auto nog voor de eerste test aan de FIA laten zien. De auto’s met de vleugels kwamen in Magny-Cours zonder problemen door de technische controle. Bij de aërodynamica draait het om het doorontwikkelen van de onderdelen en het zoeken naar nieuwe mogelijkheden. De verticale vleugels waren duidelijk een nieuwe aërodynamisch vondst en voldeden aan de regels. We respecteren echter het besluit van de FIA om deze onderdelen te verbieden. De kennis die we met deze vleugels hebben opgedaan, zal ons van pas komen bij onze toekomstige ontwikkelingsprogramma’s."
PPB
Dat heeft de FIA zondag in een aan alle teams gerichte brief laten weten, zo meldt de Engelse televisiezender ITV op haar website. Opmerkelijk, want tijdens het Grand Prix-weekend in Magny-Cours werden de ‘Twin Towers’ nog zonder morren goed gekeurd. De reden van het verbod? Veiligheid. De ‘Twin Towers’ belemmeren het zicht van de coureurs, meent de FIA. En dat baart de autosportbond zorgen.
Een terugkeer van de neusvleugels valt overigens niet geheel uit te sluiten. Onder meer Ferrari en Williams gaven onlangs toe interesse te hebben in het concept. En, aldus de FIA, het verbod wordt opgeheven als er ‘duidelijk aangetoond kan worden door een team dat het gebruik ervan geen nadelige invloed heeft op het zicht’.
BMW Sauber legt zich blijkens een persverklaring vooralsnog neer bij het verbod van de internationale autosportfederatie: ,,We hebben de verticale vleugels op de auto nog voor de eerste test aan de FIA laten zien. De auto’s met de vleugels kwamen in Magny-Cours zonder problemen door de technische controle. Bij de aërodynamica draait het om het doorontwikkelen van de onderdelen en het zoeken naar nieuwe mogelijkheden. De verticale vleugels waren duidelijk een nieuwe aërodynamisch vondst en voldeden aan de regels. We respecteren echter het besluit van de FIA om deze onderdelen te verbieden. De kennis die we met deze vleugels hebben opgedaan, zal ons van pas komen bij onze toekomstige ontwikkelingsprogramma’s."
PPB