De FIA heeft besloten de DRS-zone op het lange rechte stuk van het Circuit de Barcelona-Catalunya honderd meter langer te maken. Dit om het inhalen makkelijker te maken.

De FIA gaf na de Grand Prix van Rusland nog aan de DRS-zones niet langer te willen maken, maar heeft dit nu tóch gedaan voor de rest van het Grand Prix-weekend in Spanje op het circuit in Barcelona.

De DRS-zone begon aanvankelijk 157 meter na de laatste bocht, maar is nu honderd meter naar voren gehaald, zodat de coureurs 57 meter na de bocht al DRS kunnen gebruiken op het stuk van start/finish.

Het rechte stuk van start/finish is het langste rechte stuk op de baan, al is er achterop het circuit, tussen de bochten negen en tien, nog een tweede rechte stuk waar DRS kan worden gebruikt.

DRS, wat staat voor drag reduction system, is een systeem waarmee coureurs hun achtervleugel open kunnen klappen om een hogere topsnelheid te behalen. Dit kan alleen op vooraf aangewezen plekken.

In een kwalificatie of training kan DRS altijd in de betreffende zones worden gebruikt. In de race moet een coureur bij het ‘detectiepunt’ binnen een seconde van een voorganger zitten om het te gebruiken.