Vanaf 2020 moeten alle teams een tweede brandstofsensor toevoegen aan de auto. De FIA heeft daarvoor een nieuwe technische richtlijn uitgevaardigd en hoopt daarmee de brandstoftoevoer beter te kunnen controleren.

De nieuwe technische richtlijn, inmiddels al de derde in vier weken tijd, volgt te midden van twijfels bij rivaliserende teams over de legaliteit van de Ferrari-motor. Met de tweede brandstofsensor wil de FIA het brandstofverbruik van alle auto’s beter kunnen controleren. Deze sensor moet aangeven wanneer de maximaal toegestane 100 kilogram brandstof per uur overschreden wordt.

Na de Grand Prix van Brazilië nam de FIA van drie teams de brandstofsystemen in beslag, zo meldde Auto, Motor und Sport. Het zou gaan om een brandstofsysteem van Ferrari zelf, van een klantenteam van Ferrari en een systeem dat niet van Ferrari afkomstig is.

Eerder kwam de FIA ook al met een technische richtlijn omtrent de brandstoftoevoer. Red Bull had in aanloop naar de Amerikaanse Grand Prix volgens Auto, Motor und Sport een aanvraag ingediend bij de FIA voor een systeem voor de brandstoftoevoer. De brandstoftoevoer wordt in intervallen gemeten en het systeem dat Red Bull voorstelde zou ervoor zorgen dat de brandstoftoevoer zou voldoen aan de reglementen op die meetpunten, terwijl er tussendoor juist meer brandstof toegevoerd zou kunnen worden dan toegestaan. In een technische richtlijn liet de FIA weten dat dit systeem niet legaal zou zijn.

Foto: Motorsport Images