Sutton Images
Daan de Geus
30 september 2015
De FIA heeft strengere regels opgesteld die het overschrijden van de track limits door coureurs moeten tegengaan. Met ingang van 2016 moeten Formule 1-bolides verder ook weer meer lawaai maken.
Beide beslissingen zijn onderdeel van een reeks nieuwe sportieve en technische regels die woensdag tijdens een vergadering van de FIA World Motor Sport Council zijn goedgekeurd. Eerstgenoemde reglementswijziging betreft het overschrijden van de track limits, wat de FIA al langer stoort. Om dit in te perken, heeft de FIA gespecificeerd dat ‘coureurs alles moeten doen wat redelijkerwijs mogelijk is om binnen de track limits te blijven’.
Coureurs die de grenzen van de baan toch overschrijden ‘zullen alsnog een straf opgelegd krijgen als blijkt dat ze hierdoor voordeel hebben geboekt’, waarschuwt de FIA. Wat de autosportbond qua straffen verder heeft besloten, is dat coureurs die ervoor zorgen dat de start wordt afgebroken, daarna vanuit de pits moeten beginnen. Dit gaat ook op als ze als ze alsnog aan de extra opwarmronde mee hebben kunnen doen.
Lawaai
Wat de bolides zelf betreft, heeft de FIA in haar streven om deze meer lawaai te laten maken een eerder voorgesteld plan voor dubbele uitlaten goedgekeurd. Zoals eerder bericht moeten alle bolides in 2016 naast de ‘normale’ uitlaat ook nog van een extra uitlaat voorzien zijn die direct aan de wastegate van de verbrandingsmotor verbonden is. Dit om het geluid van de verbrandingsmotor prominenter te maken. Met ingang van 2016 dienen alle bolides verder ook tijdens testsessies aan alle veiligheidsregels met betrekking tot de cockpit te voldoen. Verder zijn de regels aangescherpt die het de FIA toestaan om te controlen of teams zich aan alle beperkingen houden die gelden voor aerodynamisch testwerk in de windtunnel en het gebruik van CFD.
Wat de bolides zelf betreft, heeft de FIA in haar streven om deze meer lawaai te laten maken een eerder voorgesteld plan voor dubbele uitlaten goedgekeurd. Zoals eerder bericht moeten alle bolides in 2016 naast de ‘normale’ uitlaat ook nog van een extra uitlaat voorzien zijn die direct aan de wastegate van de verbrandingsmotor verbonden is. Dit om het geluid van de verbrandingsmotor prominenter te maken. Met ingang van 2016 dienen alle bolides verder ook tijdens testsessies aan alle veiligheidsregels met betrekking tot de cockpit te voldoen. Verder zijn de regels aangescherpt die het de FIA toestaan om te controlen of teams zich aan alle beperkingen houden die gelden voor aerodynamisch testwerk in de windtunnel en het gebruik van CFD.