Net als in Japan moest Giancarlo Fisichella ook in China in de slotfase nog een plek prijsgeven. Vorige week ging het om de zege, dit keer verloor hij zijn podiumplaats vanwege een drive-through penalty. De Italiaan kreeg deze straf opgelegd, maar begrijpt zelf niet waarom.


De FIA heeft in Brazilië verteld dat de regels rond het rijden in de pit naar aanleiding van de Belgische Grand Prix zijn aangepast. Daar hield Kimi Raikkonen de overige coureurs op toen iedereen tegelijk naar binnen wilde tijdens een safetycar-fase. Zodoende hoefde hij niet te wachten totdat Juan Pablo Montoya klaar was. Dat was tegen het zere been van de overkoepelende autosportbond.

Het Renault-team was op de hoogte van deze regelverandering, maar vertelde hem toch langzamer te rijden zodat het hem zelf minder tijd zou kosten. Terwijl de monteurs Fernando Alonso hielpen, werd Kimi Raikkonen opgehouden door de Italiaan. Bijkomend voordeel voor Renault was dat er verschillende coureurs tussen Raikkonen en Alonso terechtkwamen, waardoor de Spanjaard geen last had van de McLaren-coureur bij de herstart.

,,Helaas kreeg ik een drive-through penalty", opent Fisichella, die de McLarens in de openingsfase wel reglementair tegenhield. ,,Ik snap het niet, want Kimi deed in België precies hetzelfde en hij kreeg toen geen straf. Mijn engineer vertelde me dat ik het rustig aan moest doen om zodoende de overige coureurs op te houden. Helaas verloor ik door deze straf een podiumplek", doet hij ten onrechte zijn beklag bij Formule1.info-medewerker Adam Cooper.

Desondanks eindigt hij met een positieve noot. ,,Gelukkig zijn we er wel in geslaagd de constructeurstitel te veroveren, anders was het wel erg zuur geweest. Ik heb mijn best gedaan en geen slechte race gereden. Het enige wat ik heb gedaan is mijn positie verdedigd om zo de McLarens achter me te houden. Dat ging me goed af, de auto was geweldig."

KVN