Blijft het bij een droom of kleurt Zandvoort in de zomer van 2020 dan echt volledig oranje? Men blijft enthousiast in de duinen verkondigen dat ‘hij’ komt. Het doet sterk denken aan de GP-koorts die 25 jaar geleden de kop opstak in Zandvoort. FORMULE 1-verslaggever Arjan van Vliet toog in 1995 naar de destijds sterk verouderde baan. Zijn reportage vertoont sterke overeenkomsten met nu: er is het oneindige enthousiasme, hoop op steun van het Rijk, een Verstappen-hype. De afloop is bekend, een flashback. 

“Zandvoort wil Grand Prix terug” knalt er van de voorpagina van nummer 5 van dit blad. In mei 1995 liet toenmalig circuitdirecteur Hans Ernst optekenen dat de organisatie van een Nederlandse GP “als het meezit, in 1998 moet lukken, voor 2000.” De autosport in Nederland zit dat jaar weer in de lift door Jos Verstappen. Bij Benetton heeft de Limburger in 1994 twee podiumplekken behaald en daarmee voor een ware F1-hype gezorgd.

Lees ook: F1 zet Nederlandse GP voor 2020 op kalender: Zandvoort of Assen

En zoals met de entree van zijn zoon Max nu doemde ook destijds de vraag op: “Zullen we de Formule 1 terughalen naar Nederland?” Directeur Hans Ernst sloeg meteen aan het lobbyen in Den Haag. “Ik ben bij staatssecretaris Erica Terpstra geweest en dat gesprek is goed verlopen. Met haar kan je praten, ze is enthousiast en heeft verstand van sport.”

Nummer 5 van FORMULE 1, uit juni 1995. Met rechts de plannen voor het nieuw aan te leggen circuit.

De belangrijkste punten van aandacht in die tijd zijn de veiligheid en de modernisering van de baan. Tien jaar eerder werd er de laatste race verreden, vervolgens werd de baan onveilig verklaard en ging het circuit failliet. Mede door de leiding van Hans Ernst kwam het circuitpark er weer bovenop. “Aanvankelijk was ik penningmeester. Toen de directeur vertrok zou ik het werk voor drie maanden overnemen. Onbezoldigd. Er was gewoon geen cent te makken. Alles was oud, de verwarming viel telkens uit en ga zo maar door. Bovendien hadden we een schuld van een miljoen gulden.”

Strijd met Gran Dorado
Zeven jaar later was de boel weer op de rit, de eerste slag won Ernst na een gevecht met de buren, vakantiepark Gran Dorado, zo vertelt Ernst in 1995 aan FORMULE 1. “Die wilden zo snel mogelijk een stuk grond van ons in de duinen overnemen waar een deel van het circuit lag. We hebben een stevig robbertje gevochten, hun eerste bod bedroeg vier ton. Uiteindelijk hebben ze verdrievoudigd, in totaal haalden we anderhalf miljoen gulden binnen.”

Met het geld wordt een nieuwe weg ingeslagen, de verhuur van de baan doordeweeks brengt het circuit begin jaren negentig weer langzaamaan in de zwarte cijfers. “Er is een tweede paddock bijgekomen, een heel modern scorebord, douches en toiletten voor de coureurs, een modern communicatiesysteem tussen de baanposten.” Die investeringen vergden destijds twee miljoen gulden, maar voor een GP is er nog meer nodig. “Twaalf tot vijftien miljoen gulden”, schat Ernst. Het prehistorische pitcomplex moet eerst geheel vernieuwd worden. De minstens zo ouderwetse tribunes moet vervangen worden en het circuit zelf moet weer uitgebreid worden tot een behoorlijke lengte, ruim 4,2 kilometer.

(Tekst gaat verder de foto)

DE laatste GP van Nederland in 1985, McLaren heerst in de duinen met Niki Lauda en Alain Prost.

Ander punt van zorg is de geluidswering: “Maar daar kunnen we probleemloos aan voldoen.” Dat wordt bevestigd door de ambtenaar circuitzaken van de gemeente Zandvoort. “Ër worden duinruggen aangelegd die aan de strengste geluidseisen voldoen. Natuurlijke geluidswallen dus”, aldus de ambtenaar. “Formule 1-auto’s maken weliswaar te veel lawaai voor die eisen maar daar is een oplossing voor gevonden in de vorm van ‘ubo-dagen’, Uitzonderlijke Bedrijfsomstandigheden.”

Voor de eeuwwisseling graag
“Zandvoort heeft een goede naam uit het verleden”, weet Hans Ernst. “Nu nog. De GP van Nederland was bij coureurs en teambazen altijd al populair. Bovendien heb ik goede contacten met Bernie Ecclestone. Die roept al jaren ‘zorg dat er een nieuw circuit komt en dan wil ik met je praten.'”

“Een nieuw circuit klaar in 1997, dan zou op zijn vroegst een jaar later een Grand Prix georganiseerd kunnen worden in 1998. Maar als het voor de eeuwwisseling lukt dan ben ik heel tevreden.” De circuitdirecteur benadrukt dat de impact van een Grand Prix voor de economie van een land enorm is. “Er komt een heel volk naar Nederland toe. Er worden miljoenen besteed, onder meer in hotelaccommodatie, de aanlevering van goederen. Honderden miljoenen mensen kijken naar de race op tv. Onderschat daar de promotiewaarde niet van.”

(Tekst gaat verder de foto)

1982: Fransman Rene Arnoux is net een wiel verloren en hard in bandenstapels van de Tarzanbocht gecrasht.

Lees ook: Geen geld van kabinet voor Zandvoort om GP van Nederland te houden

Steun uit Den Haag?
Ernst hoopt op steun uit de hoek van Zandvoort en het Rijk. “Die er gedeeltelijk al. Het ministerie van Verkeer draagt drie miljoen euro bij voor de aanleg van de geluidswering. De pacht van de grond is met twintig jaar verlengd.” Ook wijst hij op de verbeterde infrastructuur rond het circuit. “Er zijn twee grote hotels pal naast het circuit gebouwd. Schiphol is vlakbij en ook de trein stopt op loopafstand van het circuit. Behalve Monaco kan dat van weinig circuits gezegd worden.Tachtigduizend bezoekers krijgen we zo, ook met peperdure kaartprijzen.”

De prestaties van Jos Verstappen hebben daar bij geholpen. “Je merkt het overal. Formule 1 mag weer. En Jos Verstappen is de man voor de toekomst. Ik zie hem als een talent in de orde van Lauda en Stewart. Wanneer hij zich waarmaakt, dan rijdt hij nog jaren mee. En anders komt er wel een nieuw talent.” Hoe graag Ernst ook de Grand Prix naar Nederland wil terughalen, noodzakelijk voor Zandvoort is het echter niet, stelt de directeur. “De GP is niet zaligmakend. Het circuit kan ook zonder Formule 1 overleven. Maar het is natuurlijk wel de kroon op mijn werk.”

Tijdens het FORMULE 1 Event op 8 maart kijken we vooruit op 2019. Het gaat dan uiteraard ook over de Nederlandse Grand Prix, maar je kunt ook meepraten over welke coureur de beste kansen heeft voor 2019, of Max Verstappen meedoet om de titel, en nog veel meer. Tickets koop je hier!