Etihad en Aldar hebben van de Engelse rechtbank de opdracht gekregen om Force India 4,683 miljoen dollar (ruim 3 miljoen euro) te betalen als schadevergoeding voor het vroegtijdig beëindigen van de sponsordeal.Etihad en Aldar, de twee bedrijven uit Abu Dhabi, verlieten Force India begin 2008 om Ferrari te sponsoren. Als reden gaven ze destijds op dat vliegmaatschappij Etihad last zou ondervinden van de aanwezigheid van Kingfisher (de vliegmaatschappij van Vijay Mallya, red.) als sponsor.

In april 2007 tekenden Etihad en Aldar echter een driejarig contract met het toenmalige Spyker. Overeengekomen werd dat er voor 2007 3,4 miljoen euro zou worden betaald, 4 miljoen in 2008 en 6 miljoen in 2009.

Daarnaast werden er afspraken gemaakt over bonussen. Zo zou het team voor elk kampioenspunt 100.000 dollar (68.000 euro) betaald krijgen en 500.000 (340.000 euro) voor elke plaats in het algemeen kampioenschap. De kosten werden verdeeld tussen Etihad en Aldar waarbij de vliegmaatschappij zestig procent betaalde.

Er ontstond echter een probleem toen Mallya bij het team betrokken raakte. Hoewel de Indiër beloofde zijn maatschappij niet via de Formule 1 te promoten, wilde Etihad toch van de overeenkomst af. Niet lang daarna tekende de maatschappij uit Abu Dhabi bij Ferrari (6,7 miljoen euro per jaar).

Force India liet het er niet bij zitten en stapte naar de rechter. Met succes. De rechter oordeelde dat Etihad en Aldar verkeerd gehandeld hebben door het contract vroegtijdig te beëindigen. Arabianbusiness meldt dat de twee sponsoren alsnog 4,683 miljoen dollar (ruim 3 miljoen in euro’s,) moeten betalen aan Force India. De rechter oordeelde bovendien dat de schadevergoeding hoger was uitgevallen als het team niet in staat was geweest vervangende sponsoren te vinden.

LV