Paul Hembery legt deze week in het vragenvuur het één en ander uit over de geheime test met Mercedes. We blikken terug op het raceweekend in Monaco, waar Nico Rosberg in de voetsporen van zijn vader treed en Giedo van der Garde zijn beste kwalificatie ooit in de Formule 1 reed. Aan de andere kant van de wereld was er echter ook een prestigieuze wedstrijd: De Indy 500. Ook is er een groot historisch verhaal over Honda en Formule 1, nu ze terugkeren als motorleverancier van McLaren.

 ‘Er is niks geheimzinnings aan de bandentest met Mercedes’
“Het is bespottelijk dat we nog geen nieuw contract hebben”, foetert autosportchef Paul Hembery van Pirelli. Maar wellicht heeft Pirelli zichzelf in de voet geschoten nu bekend is geworden dat Mercedes in het geheim een bandentest heeft gedaan.

Rosberg paradeert door eigen straten
Vanaf zijn derde poleposition op rij rijdt Nico Rosberg dan eindelijk naar zijn eerste zege van het seizoen. Mercedes is ijzersterk in Monaco. De concurrentie beticht het team van vals spel omdat het, op verzoek van Pirelli, een ‘geheime’ bandentest heeft uitgevoerd. Er zal nog lang worden nagesproken over de 71e Grand Prix van Monaco.

Prins voor één dag
Giedo van der Garde mag zich even koning van Monaco wanen. Zijn vijftiende startplaats oogst mondiale lof en wordt in het Caterham-kamp gevierd als een poleposition. Als hij een dag later ook als vijftiende, maar tevens laatste, over de finishlijn komt, is er van de jubelstemming weinig meer over. Al is het nog altijd zijn beste klassering tot op heden.

5×500
De aanhouder wint. Tony Kanaan was er bij zijn elf eerdere deelnames aan de 500 Mijn van Indianapolis een aantal keer dichtbij, maar verder dan de ondankbare tweede plaats kwam hij niet. De twaalfde keer was scheepsrecht voor Kanaan. Een terugblik op de 97ste editie van de Amerikaanse tegenhanger van de GP van Monaco.

De terugkeer van Honda
De aankondiging dat Honda vanaf 2015 motoren zal leveren aan McLaren roept meteen de mooiste herinneringen op. McLaren en Honda beleefden samen een bijzonder succesvolle periode tussen 1988 en 1992: 8 wereldtitels en 44 Grand Prix-zeges in vijf jaar. Maar Honda kende ook andere heel tijden in de Formule 1. Eén ding lijkt zeker: Honda kan niet zonder.

Online edities bestellen? https://www.formule1.nl/edities/