Formule 1-teams zevenmaal de aarde rond
‘Hoe kunnen we de kosten omlaag brengen?’ Dat is de vraag waarop de Formule 1-kopstukken zich al enkele jaren stukbijten. Toch blijkt het antwoord helemaal niet zo moeilijk. Er is sinds het begin van dit jaar namelijk meer getest dan ooit tevoren, zo blijkt uit statistieken van de Duitse internetsite F1Total. Met iets meer dan 274.500 kilometer kan de aarde zevenmaal gerond worden. Vorig jaar werd er tussen 1 januari en 14 augustus 251.504,022 kilometer gemaakt. Dat betekent dus een toename van bijna 20.000 kilometer, ofwel 20 miljoen euro.
Alleen Ferrari maakte sinds 1 januari al 50.942 kilometer. En daarmee kunnen de Italianen de aardbol, die een omtrek van zo’n 40.000 kilometer heeft, meer dan eens rond. Deze afstand werd overigens in niet minder dan 94 testdagen gemaakt.
Testcoureur Luca Badoer deed zijn onofficiële bijnaam, de kilometervreter, daarbij eer aan. Hij zat tijdens die 94 dagen 56 maal achter het stuur van een scharlaken bolide en staat bovenaan in het wereldkampioenschap wie-rijdt-de-meeste-rondjes. Michael Schumacher is met 32 testdagen dit jaar een goede nummer drie op die ranglijst, terwijl Rubens Barrichello (24) ‘slechts’ als twaalfde eindigde.
Ferrari draaide circa 7000 testkilometer meer dan BAR-Honda, terwijl Renault (34.857), Toyota (34.849) en Williams (33.232) een achterstand van ongeveer 15.000 kilometer hebben. Verrassenderwijs heeft McLaren-Mercedes (30.954) er van de topteams de minste ‘oefenmeters’ opzitten. En dat terwijl de mannen uit Woking met 49 testdagen – uitgezonderd Ferrari – aan kop liggen.
Interessanter is het aantal kilometers dat sinds 7 maart, de dag waarop de Grand Prix van Australië verreden werd, gemaakt is. Vóór het seizoen kwamen alle teams, behalve Ferrari, overeen tot een testlimiet. Gedurende het lopende kampioenschap mag er maar maximaal dertig dagen getest worden. Logischerwijs is het gat tussen Ferrari (35.549) en de volgers hier groter. BAR, Renault en McLaren reden respectievelijk 25.082, 21.662 en 17.104 kilometer.
Met 65 dagen zit Ferrari dan ook al ruimschoots over de dagenlimiet van de concurrentie heen. Maar ook McLaren met 24, Renault, Williams, BAR (allen 23) en Toyota (22) naderen de grens van de testbeperking. In een spannende seizoensontknoping kan het efficiënt benutten van het aantal resterende testdagen wel eens de doorslag geven.
Ook boeiend is het verschil tussen de twee bandenfabrikanten. Verrassend is het echter niet. Met zeven teams onder haar hoede heeft Michelin (213.365) sinds 1 januari circa drieënhalf keer zoveel ‘geoefend’ als Bridgestone. Van de 61.137 Japanse kilometers werden er slechts 10.375, ofwel 17 procent, door Jordan en Minardi gemaakt. De overige testkilometers reed Ferrari.
PPB