Het nieuwe nummer van Formule1.nl bevat onder meer een openhartig gesprek met kampioenschapsleider Mark Webber. Ook aandacht voor Jochen Rindt, die veertig jaar geleden stierf in het harnas. Plus nieuws, achtergronden en de beste foto’s!

 

 

De teugels los
Het eindeloze compromis tussen topsnelheid en neerwaartse kracht bestaat in Monza niet. Er telt maar één ding: zo hard mogelijk rechtdoor rijden. Of heeft McLaren pionierswerk verricht?

 

‘Ik heb altijd geweten dat ik zou krijgen wat ik verdien’
Mark Webbers botte eerlijkheid heeft hem wel eens in de problemen gebracht, maar levert de Australiër vooral veel respect op. We confronteren de leider in het WK met een aantal van zijn eigen uitspraken – en die van anderen over hem.

 

Geen eer meer te behalen
Met het vertrek van Bridgestone aan het eind van het seizoen verdwijnt na Toyota en Honda ook de derde en laatste grote Japanse speler uit de Formule 1. Waar de beide autofabrikanten echter teleurgesteld de stekker eruit trokken, neemt Bridgestone met opgeheven hoofd afscheid: “We hebben het wel aardig gedaan.”

Postuum beloond
Stoppen op het hoogtepunt van je carrière, het is het ideaal van menig sportman. Voor Jochen Rindt kwam die droom nooit uit. Hij stierf in het harnas, wat hem de twijfelachtige distinctie opleverde dat hij enige coureur in de historie van de Formule 1 is die de titel postuum won.

Vergeten Belgische glorie
Spa-Francorchamps staat synoniem voor de rijke autosporthistorie van België. Minder bekend is het circuit van Chimay. Toch wordt hier al vanaf 1926, een jaar na de eerste Grand Prix in Spa, geracet. Diverse keren zelfs met de Formule 1. Op zoek naar de restanten van deze Waalse omloop, waar triomf en tragedie hand in hand gingen.