Toyota’s hoofd motorontwikkeling Luca Marmorini heeft de milieuplannen van FIA-baas Max Mosley gekraakt. Ze zijn ‘primitief’ en ‘extreem simpel’. De beroemde auto-ontwerper Mauro Forghieri viel hem bij. Marmorini nam vooral de milieuvriendelijke technologie KERS (Kynetic Energy Recovery Systems) op de hak. KERS slaat remenergie op om de motor schoner aan te drijven.

,,Ik ben nogal verbijsterd, omdat het door de FIA gekozen systeem heel primitief is”, zei hij tegen Autosprint. ,,Het is extreem simpel vergeleken met het systeem dat wij gebruiken in de Toyota Prius.”

KERS zoals de FIA het voorstelt, heeft volgens Marmorini weinig nut voor de gewone auto-industrie – iets wat Mosley juist zo graag wil. Volgens hem herwint zelfs de racewagen die Toyota in 24-uursraces gebruikt vijftig procent meer energie.

Hij krijgt in zijn kritiek bijval van Mauro Forghieri, een beroemde, 73-jarige auto-ontwerper. Forghieri verwijt de FIA bovendien dat het met de vijfjarige stop op de motorontwikkeling de teams de kans ontneemt om zelf met inventieve oplossingen te komen.

,,Stel dat we de huidige regels in het verleden hadden; bedenk dan eens hoeveel technische oplossingen nooit ontdekt zouden zijn”, zegt hij.

,,Ik kijk niet eens meer naar Grand Prix’. Niet alleen vanwege het gebrek aan spektakel, maar vooral vanwege het gebrek aan technische aspecten.”

JK