De FIA en de tien teams, verenigd in de FOTA, hebben in Genève een akkoord bereikt over de technische reglementen voor 2009 en daarna. Over de inhoud van het akkoord wil geen van beide partijen nog iets kwijt.De FOTA drong in China aan op een spoedoverleg met FIA-president Max Mosley nadat deze vorige week tamelijk terloops bekendmaakte dat vanaf 2010 standaardmotoren worden ingevoerd in de Formule 1.

Zodra de FOTA zijn intentie van een vergadering bekendmaakte, lanceerde Mosley een persbericht met daarin de eisen van de FIA.

Het lijkt nu dat de urgentie die Mosley de kwestie maandag met zijn persbericht meegaf, eindelijk heeft geleid tot eenheid in de FOTA. Want er werd zowaar een akkoord bereikt in Genève. Wat het precies behelst, is nog geheim. ,,De bijeenkomst van vandaag heeft geleid tot significantie kostenbesparingen voor 2009 en 2010”, luidde het persbericht zojuist.

Verdere toelichting ontbrak, al verklaarde een FIA-woordvoerder dat er een ‘historische gebeurtenis’ heeft plaatsgevonden in Genève. ,,Nog nooit waren de teams zo eensgezind”, aldus de zegsman.

Na de Grand Prix van Brazilië gaan de FIA en FOTA andermaal om de tafel zitten, maar gezien de juichstemming van het persbericht van vandaag zal het dan nog gaan om details. Intussen is het wachten op de inhoud van het ‘historische’ akkoord dat vandaag bereikt is.

MB