Honda heeft vandaag haar nieuwe kleurstelling gepresenteerd in het National History Museum in Londen. Op de livery prijkt een grote afbeelding van de aarde waarmee het team een oproep doet om in actie te komen tegen de milieuproblemen die de planeet teisteren.De Japanse renstal breekt zodoende met de jarenlange traditie dat grote sponsorlogo's de kleurstelling van de auto bepalen. Via deze weg wil het team iedereen – fans, sponsoren, klanten – oproepen zijn/haar steentje bij te dragen om het milieu te redden.

Via de website [xlink www.myearthdream.com}www.myearthdream.com{xlink] kan iedereen die dat wil, onder het mom our car is your car, een pixel kopen om daarmee de afbeelding van de aarde af te maken. Iedereen die dit doet kan zijn naam terugvinden op de website en de auto. Daar is wel een microscoop voor nodig. Tevens is het via deze weg mogelijk om een donatie te doen aan milieuorganisaties.

Muziekmaatschappij Universal Music en Gatorade (sportdrank) zijn de eerste twee wereldwijd bekende merken die Honda's initiatief steunen. Ook huidige sponsoren van het team hebben stuk voor stuk hun goedkeuring verleend en nieuwe namen als Fila, IBM, Instron, Oliver Sweeney, Perkin Elmer, Showa Denko, TUV en GF Agie Chrmilles zijn door de renstal aangetrokken.

,,De klimaatverandering is iets dat iedereen aangaat, over de gehele wereld. Er zijn geen uitzonderingen. Honda laat via deze weg zien niet langer weg te willen kijken van het probleem”, vertelt teambaas Nick Fry.

,,Via de wereldwijde uitstraling van de Formule 1 is het nu mogelijk om dit probleem een halt toe te roepen en actief te zoeken naar een oplossing. Ook de FIA wil milieuvriendelijker werken getuige de plannen om in 2009 energie die vrijkomt bij het remmen om te zetten in extra motorvermogen.”

Het initiatief zou zijn opgezet door 19 Entertainment, een pr-bedrijf van Simon Fuller. Fuller was de bedenker, geestelijk vader en manager van de Spice Girls.

FORMULE 1 RaceReport kon tot ontsteltenis van Honda de nieuwe livery van de RA107 zaterdagavond al tonen omdat deze gelekt was via de mediasite. Daarop werd de redactie gesommeerd de afbeelding te verwijderen, anders zouden er juridische stappen volgen.

Het is nog niet bekend of het team daar nu opnieuw mee zal dreigen.

Zie gerelateerde fotoalbums voor meer foto's.

KVN