Foto’s: Renault houdt het bij de oude livery
De nieuwe kleurstelling die Renault vorig jaar introduceerde riep uiteenlopende reacties op, maar het team heeft besloten alles bij het oude te laten. Net als de R27 is ook de R28 gespoten in oranje, blauw, wit en geel.De livery blijft dus bij het oude, maar dat geldt niet voor een aantal andere zaken. Zo is de in Parijs voorgestelde line-up compleet anders: Fernando Alonso is teruggekeerd en krijgt Nelson Piquet jr als teamgenoot, Giancarlo Fisichella en Heikki Kovalainen zijn bedankt voor bewezen diensten. Lucas di Grassi en Romain Grosjean zijn aangesteld als testcoureur.
Ook de auto is anders dan z'n voorganger, al is dat inmiddels geen verrassing meer. De bolide debuteerde vorig week immers al in Valencia en op de R28 ontbreekt – geheel naar de laatste mode – de bridge wing niet.
Verder is de neus een drukte van allerlei flapjes, met een soort uitstulping zoals Ferrari in seizoen 2005 ook had. De positie van de spiegels is weer zoals vroeger. Niet op de sidepods, maar aan de rand van de cockpit.
Andere zaken zijn wel weer volgens de laatste mode, zoals bijvoorbeeld de vele winglets en schoorstenen op de sidepods, die een stuk nauwer ogen dan de variant die op de R27 werd gebruikt. De zijkant van de auto heeft een aparte vorming. Alsof de sidepods bol staan en het deel daarachter lager is dan normaal.
De doelstelling van Renault laat zich raden: back to the future. Alonso is teruggekeerd om Renault opnieuw succesvol te laten zijn. ,,We verwachten weer mee te vechten aan kop van het veld”, zegt Renaults F1 Team President Bernand Rey niet voor niets.
Technisch-directeur Bob Bell denkt dat het team een moeilijke periode heeft afgesloten. ,,Vooral op aerodynamisch gebied hebben we een grote stap gezet en we zijn ervan overtuigd dat de data uit de windtunnel nu wel overeenkomt met de gegevens die we op het circuit verzamelen”, vertelt hij.
,,We hebben vooral veel aandacht besteed aan de voorkant; met een nieuwe voorvleugel en aangepaste ophanging. Ook de achterkant is onder handen genomen en we hebben er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de basis van de auto in orde is.”
Kortom, teambaas Flavio Briatore, wat is nu concreet het doel van Renault voor 2008? ,,Ik denk dat we moeten vechten voor podiumplekken en overwinningen.”
KVN