Foto’s: Toyota’s TF108 echt een nieuwe a
Als Toyota de nieuwe auto presenteert, vraagt men zich geregeld af of het niet de auto van vorig seizoen is met de nieuwe startnummers. Dat zal dit keer niet zo zijn. De TF108 is behoorlijk veranderd.Er zijn zowaar uiterlijke veranderingen waar te nemen: de ophanging is veranderd, de TF108 heeft bargeboards en de vorming van de sidepods is aangepast. Net als de plaats van de spiegels. En natuurlijk is er een nieuwe voorvleugel ontwikkeld, een zogeheten bridge wing.
Was de TF107 nog een echte evolutie van de TF106, inmiddels is Toyota – niet in de laatste plaats vanwege het gebrek aan succes – van die aanpak afgestapt. Uitgangspunt bij het bouwen van deze auto was het produceren van een makkelijker te besturen, aerodynamisch robuuste auto.
,,Het voornaamste doel was het optimaliseren van het gehele pakket om zo te garanderen dat de balans en het downforce-niveau tijdens een ronde constant blijft”, vertelt Pascal Vasselon, die de titel Senior General Manager Chassis draagt. ,,Een andere fundamentele verandering is het verlengen van de wielbasis.”
De basis van de oude auto noemt Vasselon goed, daarom zijn er vooral verbeteringen doorgevoerd in plaats van dat Toyota met een compleet nieuw concept komt. ,,Door de ratio tussen gewicht en stijfheid te verbeteren hopen we de auto net zo stijf te houden met minder gewicht. Verder is natuurlijk de aerodynamica onder handen genomen.”
Het team heeft zichzelf ten doel gesteld een seizoen à la BMW Sauber in 2007 te draaien. Vasselon: ,,Zij waren vorig jaar the best of the rest, dit jaar willen wij die positie innemen. Het is nog niet realistisch om over titels te praten. Wel willen we ons significant verbeteren.”
Toyota heeft geen plannen om ergens halverwege het seizoen een B-versie te introduceren.
Bekijk het fotoalbum voor meer foto's.
KVN