Als eerste heeft Ferrari foto’s vrijgegeven van de nieuwe bolide met het oog op seizoen 2009. Voor de verandering is het team weer eens van telling veranderd: de nieuwe bolide heet F60. De F60 is zoals verwacht een stuk slanker dan de F2008.Tegenwoordig telt in de Formule 1 iedere kilo. Helemaal nu KERS in de nieuwe auto’s is verwerkt. Het minimumgewicht is gelijk gebleven, wat betekent dat ieder overige kilo er één teveel is. Daar heeft Ferrari tijdens de ontwikkeling van de F60 duidelijk rekening mee gehouden.

De verschillen met de interim-auto van BMW Sauber, die vooral lomp oogde, zijn meer dan duidelijk. De F60 waarmee Felipe Massa en Kimi Raikkonen mee gaan rijden oogt in zekere zin elegant en beschikt over meer vloeiende lijnen ten opzichte van eerdere Ferrari’s. Logisch, omdat de regels op het gebied van de aerodynamica een stuk eenvoudiger zijn geworden.

Allerlei flapjes en bijvoorbeeld ook de barge-boards zijn verboden. Ook de voor- en achtervleugel zijn compleet anders ten opzichte van oudere bolides. Hiervoor geldt eveneens een logische verklaring: de regels zijn veranderd.

Desondanks is bij de sidepods het tegenovergestelde gebeurd, deze zijn wat groter en hoekiger zodat het KERS-systeem voldoende wordt gekoeld. Ferrari heeft ervoor gekozen KERS onder te brengen aan de achterkant van het chassis, zelfs nog onder de motor.

Iets moeilijker waarneembaar is de toegenomen lengte van de wielbasis van de F60. De wielbasis is niet zo extreem lang als bij de F2007 het geval was, maar ten opzichte van 2008 is de lengte wel weer wat toegenomen. Daar komt tenslotte nog bij dat Ferrari een geheel nieuw remsysteem heeft ontwikkeld.

Bekijk het fotoalbum voor meer foto’s.

KVN