Het BMW Sauber F1 Team kan terugkijken op een geslaagd debuut van de F1.06. De nieuwe auto van het voormalige Sauber reed vanmiddag in Valencia zonder technische problemen zijn eerste ronden. Een drukke dag dus voor de Duitsers, want ’s ochtends werd de nieuwe bolide nog gepresenteerd. Om 13.20 uur stuurde Nick Heidfeld de F1.06, die vanochtend werd voorgesteld, voor de eerste maal het asfalt op. De Duitse coureur reed in totaal 29 ronden met de eerste BMW Sauber en de beste rondetijd die hij daarbij liet noteren was een 1:13.430. In de buurt van het ronderecord (1:09.055) kwam hij daarmee niet, maar daar ging het ook niet om. Er werd gecontroleerd of alle elektronische systemen werkten, en aan de afstelling van de auto werd niet gesleuteld.

Heidfeld: ,,Zó nerveus ben ik nog nooit geweest voor een roll-out van een auto. Ik denk dat het komt omdat dit het begin is van een programma voor de langere termijn. Maar de eerste ronden met de BMW Sauber F1.06 verliepen geheel probleemloos. We begonnen met intermediate-banden, omdat de baan nog wat vochtig was. En ik verheug me nu al op de komende testdagen!”

Niet alleen voor Heidfeld, ook voor BMW Motorsport-directeur Mario Theissen was het een spannend moment. ,,De eerste keer dat de auto echt de baan oprijdt is toch iets speciaals, voor de ontwerpers is het zelfs het meest opwindende moment van het jaar”, meent hij. ,,Na negen maanden keihard werken konden we eindelijk echt met de auto gaan rijden. Gelukkig ging alles goed, zodat we ons nu kunnen gaan richten op het leren begrijpen van de auto.”

Nick Heidfeld spreekt hierboven van een roll-out, het debuut van de nieuwe Ferrari gisteren werd nog shakedown genoemd. In principe is er bij het debuut van een nieuwe auto, zoals in het geval van Ferrari en BMW deze week, sprake van een shakedown en een roll-out tegelijk. Omdat het de eerste keer is wordt het rijden een roll-out genoemd, maar omdat het ook de eerste keer is dat deze specifieke bolide rijdt is de term shakedown ook juist.

Jacques Villeneuve kwam ook in actie, maar met de oude C24-bolide, uitgerust met V8-motor. Zijn start was niet vlekkeloos: de versnellingsbak weigerde dienst waarna de motor hevig begon te roken. Het team was in staat de problemen snel op te lossen, zodat de Canadees alsnog 50 ronden kon rijden. Zijn snelste ronde duurde 1:14.037.

Foto’s:

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Foto 5

Foto 6

Foto 7

Foto 8

Foto 9

Foto 10

PPB/KVN