Foto’s: Toro Rosso STR01 debuteert
De STR01 heeft zijn eerste stapjes gezet. De allereerste Scuderia Toro Rosso-bolide in de geschiedenis deed dat vanochtend op het Spaanse circuit Jerez, met Vitantonio Liuzzi achter het stuur. De STR01 is zoals bekend de enige auto die het komende wordt aangedreven door een drieliter tiencilinder. En dat is te zien. Niet aan de achterzijde, want die is ondanks het ontbreken van een V8-motor, net zoals bij de andere 2006-auto’s, vrij compact. Maar wel aan de luchtinlaatrestrictie in de luchthapper. Want Toro Rosso beschikt niet over een volwaardige V10-motor.
De Cosworth die achterin de STR01 ligt, is begrensd om het voordeel ten opzichte van de 2,4-liter V8’s die de andere teams gebruiken tot een minimum te beperken. Niet alleen met de goed zichtbare lichtinlaatrestrictie die een doorsnede heeft van 77 millimeter, maar ook middels een toerentalbegrenzer.
Ook opvallend is dat de auto grote gelijkenissen vertoont met zijn grote broer, de Red Bull Racing RB2. Met name de voorvleugel en de achterzijde lijken door het B-team van Red Bull afgekeken van de auto van het eerste Red Bull-team.
Toch zijn er ook verschillen te ontdekken tussen de beide auto’s. Zo zijn de neus, de sidepods en de motorkop anders, alsmede het montagepunt van de spiegels. Hoewel het alle schijn heeft van een samenwerking tussen de twee Red Bull-teams, is de STR01 volgens het reglement dus weldegelijk een ander chassis.
De STR01 is overigens in dezelfde kleuren gespoten als de interim-auto waarmee het team tot op heden testte. De definitieve Toro Rosso-kleuren voor het komende seizoen worden aan de vooravond van de openings-Grand Prix gepresenteerd in Bahrein.
De foto’s:
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5
Foto 6
Foto 7
Foto 8
Foto 9
Foto 10
Foto 11
Foto 12
Foto 13
Foto 14
Foto 15
Foto 16
Foto 17 PPB
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5
Foto 6
Foto 7
Foto 8
Foto 9
Foto 10
Foto 11
Foto 12
Foto 13
Foto 14
Foto 15
Foto 16
Foto 17 PPB